Wybrano wykonawcę prac projektowych tunelu dalekobieżnego
Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wybrała najlepsze oferty na wykonanie prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. To kolejne rozstrzygnięcie przetargów w ramach Programu Kolejowego CPK.
Zaprojektowanie przebiegu tunelu dalekobieżnego będzie jednym z kluczowych elementów trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. Przebieg inwestycji będzie miał znaczenie dla całego systemu transportowego kraju.
Tunel dalekobieżny w Łodzi będzie elementem linii kolejowej między Warszawą, Łodzią a Wrocławiem. Trasa będzie też częścią jednej z tak zwanych szprych, czyli elementem nowej sieci szybkiej kolei, która połączy największe polskie miasta z Portem Lotniczym Solidarność. Inwestycja ta jest również elementem korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie, którego powstawanie koordynuje Unia Europejska.
Tunel, przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości, będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek, na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym.
Czterokilometrowy tunel pod centrum Łodzi umożliwi włączenie tego miasta do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu czas przejazdu koleją z Łodzi do CPK skróci się do 30 minut, a do Warszawy do 45 minut, zaś Wrocławia i Poznania – do godziny i dziesięciu minut. Tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 kilometrów na godzinę. Szczegóły zostaną określone w toku prac projektowych.
Wykonawca prac będzie miał za zadanie opracować koncepcję programowo przestrzenną, projekt budowlany, musi też uzyskać dokumenty potrzebne do wydania decyzji środowiskowej. Za najkorzystniejszą ofertę uznano ofertę konsorcjum Biura Projektów “Metroprojekt” oraz Sud Architekt Polska na kwotę ponad 73,5 mln. złotych.Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają rozpocząć się w 2023 roku. Zgodnie z założeniami tunel dalekobieżny w Łodzi zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 roku.
IAR/
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |