Zmęczeni uczniowie i zestresowani nauczyciele. Konferencja o skutkach zdalnej nauki
Łódzka Fundacja Życie zorganizowała konferencję w formie online na temat kondycji uczniów, nauczycieli i rodziców w czasie lockdownu. O problemach depresji, zachowań agresywnych, a także skutków długofalowych zdalnej nauki mówili specjaliści i praktycy z całego kraju.

Problemy najczęściej wskazywane przez młodzież, to brak spotkań z innymi, przeciążenie materiałem szkolnym, nuda i brak ruchu. Do tego można dorzucić coraz słabszą kondycję psychiczną i groźbę uzależnienia od komputera czy telefonu.
Przez ostatnie trzy tygodnie Fundacja Młodych Liderów przeprowadziła badania na grupie 7 tys. młodych ludzi, którzy przez pandemię utknęli w domu przed komputerem na nauce zdalnej. Tym, co w wynikach wyłania się na pierwszy plan jest ich chroniczne zmęczenie. Uczniowie spędzają przed komputerem średnio dwa razy więcej czasu, niż przed pandemią. A – wbrew stereotypom – nie jest to tym, czego by chcieli. O tych problemachmłodych ludzi mówiła Monika Saj z Fundacji Młodych Liderów. Mówiła m.in. o chronicznym zmęczeniu, które towarzyszy uczącej się online młodzieży. – To nie jest tak, że oni są zmęczeni nicnierobieniem. Oni robią, tylko robią wiele monotonnych powtarzających się czynności, które jak wszyscy wiemy opierają się na kontakcie z komputerem i z telefonem. Całe życie nastolatków od roku skupia się na monotonii. Organizm młodego człowieka absolutnie nie jest do tego przystosowany.
Młodzi ludzie nie są także przystosowani do samotności, a na ten problem, jako jeden z głównych, zwracano uwagę w raporcie przygotowanym na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka. – W o wiele gorszej sytuacji są dzieci, które są jedynakami, które zamieszkują miejsca, gdzie rzeczywiście taki kontakt jest bardzo ograniczony i nie ma możliwości spotkanie się z rówieśnikami – mówił Ireneusz Maj z Zespołu ds. Edukacji i Wychowania przy Rzeczniku Praw Dziecka. – W przełożeniu na pracę zdalną on przejawia się w tym ukrywaniu się za awatarami.
Nazwa | Plik | Autor |
Zmęczeni uczniowie i zestresowani nauczyciele. Konferencja o skutkach zdalnej nauki | audio (m4a) audio (oga) |
O innych problemach mówił z kolei prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który od lata bada kondycję nauczycieli. Analizując internetowe wypowiedzi pedagogów zdiagnozował on listę nowych źródeł stresu, z którymi muszą się borykać. – Wiele osób pisze o niepewności organizacyjnej, że w końcu nie wiedzą, co jest priorytetem nadrabianie zaległości, czy pomoc uczniom. Doszło też takie poczucie bezradności, że byłem dobrym nauczycielem, miałem poczucie skuteczności, że jestem w stanie coś zrobić, a teraz nie mam tych efektów.
Na brak problemów nie narzekają także rodzice uczniów. Nieprzewidywalność sytuacji, strach przez zakażeniem i przeciążenie pracą przed komputerem uzupełnia konieczność dużego zaangażowania w naukę zdalną dzieci – zauważa psycholog dr Szymon Grzelak z Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej.
Czy nauka zdalna przyniosła nam jedynie straty? Profesor Pyżalski podkreślał dożą współpracę, jaka wywiązała się między nauczycielami i wzajemne wsparcie, którego sobie udzielają.
Cały zapis konferencji jest dostępny na kanale YouTube Fundacji Życie. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Sprawiedliwości i Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |