Mieszkańcy Nowosolnej blokowali ul. Brzezińską. Domagają się budowy obwodnicy
Protest dotyczący budowy obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy z dala od łódzkiego osiedla Nowosolna, to inicjatywa jego mieszkańców. Walkę o obwodnicę zaczęli w środę od godz. 16.00.
W okolicy mają powstać dwa centra logistyczno-przemysłowe, więc pojawi się też więcej ciężarówek.- Cały ruch drogowy będzie obsługiwany przez nasze osiedle. Ludzie budują tu domy i kupują mieszkania, bo jeszcze jest cicho i mamy sporo zieleni, ale niedługo, to przestanie być prawdą – mówi Ewa Świdzińska, przewodnicząca zarządu osiedla Nowosolna.
Mieszkańcy zebrali się o godz. 16.00pod supermarketem na ul. Brzezińskiej ijeździli samochodami między skrzyżowaniem w Nowosolnej, a rondem przy autostradzie A1 – Nie będziemy wysypywać obornika. Zrobiliśmy to w formie protestu włoskiego, jeżdżąc samochodami na tym odcinku, zatrzymując się lub bardzo zwalniając, żeby maksymalnie ten ruch zatamować -tłumaczy organizator protestu Leszek Lewandowski.
Problem kierowcom sprawia też budowa skrzyżowania i ustalenie pierwszeństwa. Po decyzji konserwatora zabytków będzie można przekształcić je w rondo, ale priorytetem jest obwodnica. – Miałaby zaczynać się od ronda Fichny, okalać osiedle od południowej strony i ponownie łączyć się przy skrzyżowaniu ulic Iglastej i Brzezińskiej – tłumaczy Leszek Lewandowski.
Organizatorzy protestu zwracają uwagę na niebezpieczeństwa, które zagrażają zarówno mieszkańcom, jak i przejezdnym. – Nikt nie sprząta drogi, latają kamienie, w zeszłym tygodniu rozbiły mi szybę w samochodzie – mówi jeden z kierowców. – Przy skrzyżowaniu toczy się nasze lokalne życie, są sklepy i szkoła. Chodzi głównie o bezpieczeństwo – dodaje inny.
O obwodnicę walka trwa od lat. – My jako rada osiedla od 2007 roku mamy te same postulaty i podtrzymujemy plan budowy – mówi Tomasz Lewandowski, który przewodniczy radzie.
Ciężko jednak określić kto ma zapłacić za inwestycję. Chociaż ul. Brzezińska leży w śladzie drogi krajowej, to w miastach na prawach powiatu za budowę nie odpowiada Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Władze miasta Łodzi twierdzą jednak, że nie koszty można liczyć w setkach milionów złotych i nie posiadają takich środków. – Szykowaliśmy się na to, że projekt zostanie zrealizowany przy okazji Zielonego Expo, jednak wystawa została przesunięta. Liczymy na to, że przy jej organizacjiznajdą się środki na wsparcie ze szczebla centralnego – wyjaśnia Marcin Hencz z Komisji Transportu.
Pierwsza uchwała rady miejskiej, która zobowiązywała prezydenta do budowy obwodnicy została podjęta w 2010 roku. Jarosław Ogrodowski z Instytutu Działań Samorządowych uważa, że przyłączenie osiedla do gminy Nowosolna nie zmieni wiele. – GDDKiA podejmuje decyzje o inwestycjach na podstawie natężenia ruchu. Od kiedy mamy ring autostradowy, to jest ono rozłożone na autostrady A1 i A2 – komentuje.
Posłuchaj także:
Nazwa | Plik | Autor |
Skrzyżowanie w Nowosolnej | audio (m4a) audio (oga) |
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z DRÓG Z ŁODZI I REGIONU |