Rozbudowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, drożejące samochody, 6,7 mld zł na pokrycie kosztów ugód z frankowiczami | Ekonomia na co dzień
Na codzienną porcję wiadomości ekonomicznych zaprasza Marcin Pośpiech.
Dziś w programie:
- program wspierający rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych,
- samochody mogą tylko drożeć – przewidują eksperci,
- PKO BP chce przeznaczyć 6,7 mld zł na pokrycie kosztów ugód z frankowiczami.
Nazwa | Plik | Autor |
Rozbudowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, drożejące samochody, 6,7 mld zł na pokrycie kosztów ugód z frankowiczami [PODCAST] | audio (m4a) audio (oga) |
Przed wakacjami Narodowy Fundusz Ochrony i Środowiska planuje uruchomić program wspierający rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Co ważne, w planach jest też program dopłat do samochodów na prąd. Równolegle ministerstwo klimatu pracuje nad regulacjami, które mają przyczynić się do rozwoju elektromobilności w Polsce. Szymon Byliński z Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej przypomniał, że 1 kwietnia wchodzą w życie przepisy prowadzające e-taryfę dla stacji ładowania. Maja one doprowadzić do obniżki cen ładowania aut elektrycznych. Obecnie trwają prace nad ustawą o elektromobilności, która wprowadzi regulacje ułatwiające instalację stacji ładowania w budynkach wielorodzinnych. Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski zapowiada dofinansowanie nawet do 50 procent kosztów budowy stacji ładowania aut elektrycznych. Na ten cel trafi 800 milionów złotych. Co ważne zmienione zostaną warunki dofinansowania – kwoty dotacji, maksymalnej ceny samochodu korekcie ulegną także wymogi związane z rocznym przebiegiem. O wsparcie będą mogły starać się również przedsiębiorstwa.
Samochody mogą tylko drożeć przewidują eksperci. W lutym średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego na polskim rynku przekroczyła 131 tys. zł – tak wynika z szacunków Instytutu Badań Rynkowych Samar. Jeszcze w styczniu była o 2 tys. niższa. Skąd ten wzrost? To efekt wyższych cen w segmencie samochodów premium. W styczniu rejestrowane auta z tej grupy kosztowały średnio 234 tys. zł, a miesiąc później – już ponad 239 tys. zł. W segmencie aut popularnych wzrost był niewielki, wyniósł ok. 500 zł. Samochody drożeją, bo coraz wyższe są koszty ich produkcji. Zaostrzane wymogi wymuszają na producentach kosztowne zmiany technologiczne. By spełnić, wyznaczone normy czystości spalin, koncerny motoryzacyjne, muszą obniżyć średnią emisję zwiększeniem produkcji aut elektrycznych. Do tego dochodzą rosnące koszty obowiązkowego wyposażenia samochodów w coraz to nowe systemy bezpieczeństwa. A to wpływa na wyższe ceny w salonach.
Bank PKO BP chce przeznaczyć 6,7 mld zł na pokrycie kosztów ugód z frankowiczami. Na razie powstał projekt uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy PKO BP w tej sprawie. PKO BP, wspólnie m.in. z ośmioma innymi bankami i Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego, pracują od ponad kwartału nad propozycją szefa KNF dotyczącą ugód z frankowiczami. Zakłada ona zaoferowanie klientom możliwości zawierania dobrowolnych porozumień, na mocy których klient rozliczałby się z bankiem tak, jak gdyby jego walutowy kredyt mieszkaniowy od początku był kredytem złotowym. “To rozwiązanie jest obecnie jedynym, które ma szansę na realne wdrożenie i które może pogodzić interesy banków, kredytobiorców walutowych i tych złotowych” – czytamy w komentarzu banku. Tymczasem jak ocenia doradca finansowy Krzysztof Oppenheim frankowicze powinni poważnie rozważyć wejście z bankiem na drogę sądową. Dziś linia orzecznicza nie jest jednolita, ale kredytobiorcy liczą, że zmieni to orzeczenie Izby Cywilnej Sądu Najwyższego. Przypomnijmy to kluczowe rozstrzygnięcie zostało przesunięte z 25 marca na 13 kwietnia.
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |