Wartoprzeczytać
Rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi
Rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska. Wiercenie tunelu zapoczątkowała tarcza o 13-metrowej średnicy, którą nazwano Katarzyną – na cześć patronki kolejarzy.
Wydarzenie obserwowali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i szef polskiej dyplomacji Zbigniew Rau. Za pośrednictwem łącza internetowego uczestniczył w nim również wicepremier Piotr Gliński.
Tarcza będzie drążyć dziennie 10 do 12 metrów tunelu. – Będą budowane tunele o średnicy 13,5 m – duża tarcza, 8,5 m – mała tarcza. Łącznie długość tuneli wynosi 7,5 km kolei podziemnej w centrum Łodzi – mówił na inauguracji budowy tunelu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Ireneusz Merchel.
Wicepremier minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński zapewnił, że na trasie tunelu powstaną ostatecznie trzy przystanki. -Potwierdzam jeszcze raz, że planowany jest w drugim etapie trzeci przystanek Łódź Koziny. Prace projektowe nad tym przystankiem się toczą. Jeśli chodzi o dwa podstawowe przystanki, projekt w tej chwili jest już prawie ukończony.
Czytaj także: Budowa tunelu średnicowego [ZDJĘCIA]
Minister Adamczyk życzył powodzenia w drążeniu tunelu. -Wiertło o średnicy ponad 13 metrów toczy się w swoim łożu. Myślę, że teraz tylko życzyć szczęścia w drążeniu tunelu, aby żadne przygody hydrogeologiczne nie wstrzymały tej pracy.
Jak dodał wicepremier Piotr Gliński w kolejnym etapie budowy do dwóch zaplanowanych przystanków dołączy trzeci – Łódź Koziny.
Zobaczteż:Drugi tunel kolejowy pod Łodzią. Co na to eksperci?
Projekt Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększy możliwości kolei w kraju, regionie i mieście. Łączna długość tunelu pod Łodzią to 7,5 km. Wartość całej inwestycji to 2 mld zł. Pieniądze pochodzą z budżetu centralnego.
Tradycją jest, że maszyny drążące tunele otrzymują imiona żeńskie. Tarczom pracującym w Łodzi nadano imiona Katarzyna i Faustyna – imię patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej otrzymała większa tarcza, mniejszej maszynie nadano imię Faustyna, takie jakie ma patronka Łodzi św. Faustyna Kowalska.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Uruchomiono dużą tarczę TBM, która przez najbliższe miesiące będzie drążyć tunel | audio (m4a) audio (oga) |

Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |