Firma Miratrans wybuduje port multimodalny pod Krośniewicami. Co z projektem w Karsznicach?
To już pewne, w miejscowości Krzewie koło Krośniewic powstanie nowoczesny hub przeładunkowy.Wcześniej mówiło się, że jego lokalizacja będzie mieściła się w Zduńskiej Woli Karsznicach. Urząd Marszałkowski w Łodzi poinformował jednak, że ponad 42 miliony złotych unijnego dofinasowania otrzymała firma Miratrans. I to ona zbuduje port multimodalnyw powiecie kutnowskim.
Projekt “Budowa terminalu lądowego, drogowego i kolejowego” pod nazwą Multimodal Terminal Miratrans w lokalizacji w Morawce-Krzewie został wybrany do dofinansowania uchwałą zarządu województwa łódzkiego 9 października.
Wiceprezes firmy Miratrans Ireneusz Frankowski cieszy się z takiego rozstrzygnięcia. – Zdobyliśmy najwięcej punktów. Czekamy teraz na wyznaczenie terminu na podpisanie umowy – dodaje.
Mieszkańcy Krzewia też cieszą się z planowanej inwestycji. – Cieszy mnie, że coś się dzieje, resztę zobaczymy. – Chyba będą ludzie mieli pracę – mówią mieszkańcy.
Starosta kutnowski Daniel Kowalikprzyznaje,że inwestycja to ogromna szansa na rozwój powiatu. – Taka budowa wiąże się oczywiście z miejscami pracy. Powiat kutnowski stoi przedsiębiorstwami – podkreśla starosta.
Z portu w Krzewiu docelowo będą korzystać przedsiębiorcy realizujący w swej działalności przewóz ładunków w obszarze wielu branż przemysłowych. To między innymi firmy zajmujące się spedycją, transportem i logistyką. A nowoczesny port przeładunkowy w okolicach Krośniewic ma być zrealizowany do końca 2022 roku.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
W miejscowości Krzewie koło Krośniewic powstanie nowoczesny hub przeładunkowy. | audio (m4a) audio (oga) | |
Czy projekt budowy terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli – Karsznicach ma jeszcze szanse? | audio (m4a) audio (oga) |
Z uwagi na to, że wcześniej mówiło się o porcie multimodalnym zlokalizowanymw Zduńskiej Woli Karsznicach, zapytaliśmy Urząd Marszałkowski jakie są szanse na realizację tego projektu. Okazuje się, że pula środków unijnych przeznaczonych na transport multimodalny w regionie łódzkim została zmniejszona w minionej kadencji samorządu województwa. – Warto zwrócić uwagę, że tzw. alokacja na działanie III.3 Transport multimodalny została zmniejszona z 50 038 660 euro (ponad 200 mln zł) o 40 mln euro w marcu 2018 roku jeszcze przez poprzedni zarząd województwa – wyjaśnia Magdalena Kamińska rzecznik marszałka województwa.
-W lipcu 2019 roku marszałek Grzegorz Schreiber doprowadził do spotkania władz PKP, prezydenta i starosty zduńskowolskiego – przypomina rzeczniczka. -Dzięki temu spotkaniu przekazane zostały dokumenty, bez których nie można było zrobić żadnego kroku – podkreśla Magdalena Kamińska. – Przypomnę, że umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP.
MarszałekGrzegorz Schreiber, który został zaproszony na tę uroczystość, powiedział wtedy: “Wszyscy mówili, że należy to zrobić, ale brakowało impulsu. Mam nadzieję, że to spotkanie dało właśnie taki impuls. Pozwoliło wypracować koncepcję działania, utrwalić ją i spowodować, że dziś możemy zamknąć etap mówienia o tym, że to miejsce potrzebuje wsparcia, a zacząć etap, w którym będziemy działać. Spółka, która dziś powstaje, ma wolny tor, którym dojedzie do celu, do powstania portu multimodalnego.”Marszałek Grzegorz Schreiber nigdy nie wycofał się ze swojego poparcia dla inwestycji w Karsznicach – zaznacza Magdalena Kamińska.
Rzecznik marszałka wyjaśnia, że budowę portu zgodnie z podpisaną umową, miały sfinansować spółki PKP, a jedynie jednym ze źródeł finansowania miały być środki unijne w ramach RPO województwa łódzkiego. Taki wniosek wpłynął i po ocenie projektu znalazł się na liście rezerwowej – dodaje Kamińska.
Nie da się ukryć, ze w tej sytuacji projekt budowy terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli-Karsznicach stanął pod znakiem zapytania. Głośno zapowiadana inwestycja, na którą liczył samorząd i mieszkańcy nie uzyskała dofinansowania z Unii Europejskiej.Jestna liście projektów rezerwowych. Czy to oznacza koniec marzeń o powrocie wielkiej kolei do Karsznic? Czy może są jeszcze szanse przeprowadzenie inwestycji?
Posłuchaj jeszcze:
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |