Teleporady i wizyty lekarskie w czasie pandemii | Zdrowym być
Pandemia zmieniła sposób funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Pojawiły się teleporady, inaczej niż przed epidemią umawiamy się na wizytę, czy odbieramy zlecenia na wyroby medyczne.
Cokażdy pacjent powinien wiedzieć. Wyjaśnia Anna Leder z łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia
Anna Leder (NFZ):Narodowy Fundusz zdrowia przypomina wszystkim pacjentom, szczególnie tym którzy mają zaplanowane pierwsze wizyty, np. u lekarza specjalisty, czy ważne badania, że placówki służby zdrowia już się “odmroziły”. Wizyta pierwsza u lekarza specjalisty jest zawsze wizytą osobistą. Teleporady zarezerwowane są tylko dla pacjentów leczonych przewlekle, czyli dla takich, o których lekarz specjalista coś wie – ma np. dokumentację medyczną tego pacjenta, zna go, wie jakimi lekami jest leczony, ma do dyspozycji jego wyniki jego badań. Na tej podstawie można zadecydować np. o tym, że udziela teleporady.
Dorota Matyjasik (RADIO ŁÓDŹ):Nie wszystkie poradnie Specjalistyczne wróciły do normalnej pracy. Gdzie szukać informacji o poradni, która nas przyjmie?
Anna Leder:– Wszystkie poradnie specjalistyczne, które pracują w Łódzkiem są wymienione na codziennie aktualizowanej liście. Umieszczana jest ona na stronie łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Informacje można też uzyskać pod bezpłatnym numerem infolinii. Pracuję ona całą dobę – pod numerem 800 190 590.
Dorota Matyjasik:– Teleporady to nie tylko rozmowa. Dostaniemy także receptę, zwolnienie, skierowanie na badania, czy zlecenie na wyroby medyczne.
Anna Leder:Tak, podczas każdej teleporady lekarz specjalista może przez telefon podać nie tylko kod recepty, czy wystawić skierowanie lub zwolnienie lekarskie, ale także podać też numer potwierdzonego przez siebie zlecenia na wyrób medyczny. To szczególnie ważne np. dla pacjentów poradni ortopedycznych, którzy korzystają z wyrobów medycznych i przedmiotów zlecanych przez ortopedów. Pacjent nie musi już iść z takim zleceniem do NFZ przez telefon otrzymuje jedynie numer potwierdzonego przez lekarza ortopedę zlecenia. Z takim numerem udaję się do sklepu, żeby wykupić refundowany wyrób medyczny.
Dorota Matyjasik:Epidemia wprowadziła też ważną zmianę dla pacjentów jeżeli chodzi o skierowania.
Anna Leder:Przypominamy o zasadzie wprowadzonej podczas pandemii, że jeżeli rejestrują państwo skierowanie na pierwszą wizytę u specjalisty, czy rejestrujcie się np. na jakieś badanie, takie jak tomograf czy rezonans, nie musicie przynosić państwo skierowania w ciągu 14 dni od daty jego telefonicznego zarejestrowania. Możecie przyniesie je najpóźniej w dniu wizyty, czy badania. Taka zasada teraz obowiązuje. Narodowy Fundusz Zdrowia wraca także do sprawozdawania czasu oczekiwania. Te poradnie, które pracują sprawozdają codziennie pierwszy wolny termin dla pacjenta, który przychodzi na pierwszą wizytę. Terminy można sprawdzić samodzielnie na stronie terminleczenia.gov.pl.
Przypominamy też , że na trasy wróciły mammobusy. Od końca czerwca można skorzystać w nich z badań mammografiicznych. Dlatego wszystkie panie, które miały zaplanowane badanie w okresie marzec-czerwiec 2020 zapraszamy serdecznie na takie badanie.
Nazwa | Plik | Autor |
Zdrowym Być – Teleporady i wizyty w czasie pandemii | audio (m4a) audio (oga) |

Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |