Pilot F-16 oślepiony laserem podczas lądowania w Łasku
Nieznany sprawca zaatakował laserem pilota samolotu F-16 podchodzącego do lądowania. Było to siedem kilometrów od lotniska w Łasku, w gminie Zelów w powiecie bełchatowskim. O sprawie poinformowano policję.
Nocne, nietypowe, zgłoszenie odebrał dyżurny bełchatowskiej komendy policji. – Siedemnaście minut po północy otrzymaliśmy informację dot. tego, że nieznane osoby kierują laser na samoloty. Według zgłoszenia miało się to odbywać w miejscowości na terenie gminy Zelów. Zgłaszającym był mjr bazy lotniczej w Łasku – informuje nadkomisarz Iwona Kaszewska.
Do incydentu doszło w miniony poniedziałek, podczas nocnych lotów. To wyjątkowa nieodpowiedzialność i brak wyobraźni. Tak mówi o zdarzeniu z laserem kapitan Michał Kolad, rzecznik prasowy 32 bazy lotnictwa taktycznego w Łasku. -Pilot, który jest za starami takiego wielozadaniowego samolotu jak F-16, w momencie kiedy on go pilotuje i to jeszcze w warunkach nocnych, a jest na przykład w noktowizji, to faktycznie taka wiązka laserowa jest do niego bardzo niebezpieczna – potwierdza kapitan Kolad.
Rzecznik przypomniał podobne zdarzenie sprzed kilku miesięcy. W rejonie Warszawydoszło doatakulaserem na załogę śmigłowca LPR. Po tym incydencie ratownik medyczny przez jakiś czas miał problemy z widzeniem. Nie był to jedyny incydent, w którym ucierpiała załoga LPR.
Celowanie laserami w samoloty to od kilku lat plaga, ubolewa dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski. W ubiegłym roku, w Warszawie, lekarz na pokładzie śmigłowca został tak oślepiony, że doprowadziło do uszkodzenia wzroku.
Posłuchaj relacji i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Pilot F-16 oślepiony laserem podczas lądowania w Łasku | audio (m4a) audio (oga) |
Do takich incydentów statystycznie najczęściej dochodzi, gdy samoloty są na niższym pułapie, w czasie startu lub lądowania. Wtedy wystarczy zwykły wskaźnik laserowy, który mieści się w kieszeni i nie ma znaczenia, czy wycelowany został w mały śmigłowiec, myśliwiec czy samolot pasażerski, ich załogi są w tym momencie w dużymniebezpieczeństwie.Temu procederowi ma zapobiegać kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego “Laser to nie zabawka”. Ma ona podnieść świadomość społeczną na temat niebezpieczeństwa, jakie niesie kierowanie wiązki laserowej w stronę samolotów.
Monika Gosławska, Marzena Grzelak-Plewińska
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |