Kampania “Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji”
Stowarzyszenie Manko, Polska Unia Seniorów wraz z Fundacją Aktywizacji Seniorów Teraz stworzyły kampanię “Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji”, którego głównym celem jest opracowanie przestrzeni dla uczciwego handlu z zasadami, upowszechniania wiedzy konsumencko-psychologicznej oraz ostrzeżenia przed manipulacją sprzedażową.

Czy wiesz, że w czasie trwania kampanii, tylko w roku 2018 roku udało się zwrócić seniorom zakupione na prezentacjach niechciane towary o łącznej wartości 500 tysięcy złotych?
Wydawałoby się, że już tyle powiedziano na temat pokazów i prezentacji, na których sprzedawane sąróżne bardzo drogie rzeczy, że już nikt się na to nie nabierze. Tymczasem biznes, polegający w dużej mierze
na manipulacji sprzedażowej ma się znakomicie i nadal przynosi krociowe zyski organizatorom. Amy wciąż dajemy się namówić na zakup różnych produktów, których normalnie byśmy nie kupili, bo ich zwyczajnie nie potrzebujemy, za kwoty, których nie mamy. Często ich cena jest od 10 do 50 razy wyższa aniżeli rynkowa wartość produktu.
W całej Polsce odbywają się setki różnego rodzaju pokazów i prezentacji, na które jesteśmy zapraszani. Sprzedawcy mamią nas darmowymi prezentami, badaniami, masażami zrobią wszystko, aby zachęcić nas
do przyjścia. Niestety bardzo dużo firm sprzedaży bezpośredniej posługuje się manipulacjami oraz sztuczkami handlowymi, aby sprzedać nam, często niepotrzebne, a na pewno zbyt kosztowne produkty. Wykorzystując moment zaskoczenia, bombardując nas informacjami, których nie da się potwierdzić w ciągu kilku chwil szantażując emocjonalnie zdrowiem rodziny i długością życia. Bardzo często doprowadzają do zawarcia umowy i podpisania kredytu na horrendalnie wysokie oprocentowanie.

Każdy z nas może i popełnia błędy w życiu. Każdy może być omylny. Każdy może mieć chwilę słabości.
Nasz wspólny projekt skierowany jest nie tylko do seniorów, którzy stanowią grupę potencjalnie najbardziej narażoną na działania nieuczciwych sprzedawców, ale również do osób młodszych, ponieważ to one często mają największy wpływ na podejmowanie działań rodziców czy dziadków. Uświadamianie nam naszych praw oraz informowanie o manipulacjach handlowych akwizytorów staje się skuteczną bronią przeciw oszustwom
i wyłudzeniom. “Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji” jest edukacyjnym cyklem świadomości konsumenta, czyli każdego z nas!. W ramach kampanii prowadzimy warsztaty dla seniorów (przeszkoliliśmy już ponad 3500 osób), promujemy spot TV i radiowy oraz przekonujemy gminy, hotele i uzdrowiska aby do niej dołączyły.
Kampania społeczna “Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji!” przewiduje działania prewencyjne przed dokonywaniem zakupów w warunkach, które nie sprzyjają rozważnemu podjęciu decyzji przez konsumentów. Goście zaproszeni na tego typu spotkania (pokazy, prezentacje, bezpłatne badania) nie są właściwie informowani o celu handlowym, bywają wprowadzani w błąd co do właściwości produktów. W trakcie spotkań bywa wywierana presja i wątpliwy etycznie nacisk na potencjalnych klientów (np. poprzez odwoływanie się do odpowiedzialności za zdrowie rodziny). Klienci po zakupie nie otrzymują wszystkich dokumentów ani nie są informowani o swych prawach (w szczególności o prawie do odstąpienia od umowy).
Zatrzymaj z nami ten nieetyczny proceder i powiedz:STOP MANIPULACJI, NIE KUPUJ NA PREZENTACJI!
