Wartoprzeczytać
Projekt xD
Projekt xD to zestaw niebanalnych działań mających na celu uwrażliwienie dzieci i młodzież na krzywdę ludzką, a tym samym zmniejszenie zachowań agresywnych.

Działania projektowe zwiększą świadomość i umiejętności uczestników odnośnie reagowania na agresję rówieśniczą, co w konsekwencji przełoży się na realne ich zachowania. Projekt będzie również propagował dobre wzorce i konstruktywne wykorzystywanie Internetu. Zainspirowani przekazem dr hab. nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki Pana Jacka Pyżalskiego (mediatora sądowego, autora licznych publikacji, trenera w obszarze komunikowania i trudnych zachowań oraz eksperta w zakresie edukacji medialnej), przygotowaliśmy pionierski projekt, który w niebanalny sposób dotrze do serc i umysłów dzieci i młodzieży.
Zgodnie z założeniami Pana Pyżalskiego największy udział we wzmocnieniu lub osłabieniu działań sprawcy przemocy ma grupa. To świadkowie są kluczowymi osobami w powstrzymywaniu zjawiska przemocy, ponieważ w największym stopniu mogą wpłynąć na zmianę tej destrukcyjnej sytuacji. Niektórzy stoją po stronie napastników wspierają ich. Inni reagują na przemoc jako obrońcy (co jest bardzo rzadkim zjawiskiem wynikającym z bardzo wielu czynników). Jeszcze inni to obserwatorzy.
Żadne z powyższych zachowań świadka nie jest obojętne w procesie przemocy. Każdy świadek albo pomaga ofierze, utrudniając prześladowanie, albo ułatwia dręczenie i tym samym wspiera sprawcę. Świadek przemocy przeżywa wiele sprzecznych uczuć i emocji. Sprzeczne myśli i uczucia świadka sprawiają, że jego działania mogą być niespójne i nieskuteczne. Tu jest właśnie wielka przestrzeń do pracy. Tytuł projektu odnosi się do emotki xD (język młodzieżowy w internecie), która jest wyrazem zadowolenia i uśmiechu. Projekt zakłada, że uśmiechem można przezwyciężyć ogólnie rozumiany hejt. Wierzymy, że wszystkie działania projektowe wzmocnią świadków sytuacji przemocy i ceberprzemocy, a Ci swoją postawą będą zarażać następnych, a ten łańcuch reakcji na krzywdę ludzką będzie zataczać coraz większe kręgi.
ODBIORCY PROJEKTU
Bezpośrednio:
– 46 uczniów szkół podstawowych w Pabianicach – po 2 osoby z klas VII VIII (10 szkół – SP 1, SP 3, SP 5, SP 8, SP 9, SP 13, SP 14, SP 15, SP 16, SP 17)
– Uczniowie szkół średnich biorący udział w konkursie fotograficznym (I LO, II LO, ZSz Nr 1, ZSz Nr 2, ZSz Nr 3, ZSz Nr 5),
– pedagodzy, koordynatorzy wolontariatu i wychowawcy działający z Followersami
– uczniowie klas w których działają Followersi (uczestnicy konkursu na filmik – 22 klasy)
– osoby niepełnosprawne intelektualnie (40 podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej w Pabianicach, którzy wezmą udział w bitwie na poduszki i spektaklu
Pośrednio dzieci, młodzież, oraz osoby będące odbiorcą spotu, przedstawień teatralnych, osoby uczestniczące w happeningu, gali, pedagodzy i nauczyciele oraz społeczność, która dowie się o projekcie.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
Projekt będzie realizowany w terminie 01.10.2018 10.12.2018
Przewidziana jest kontynuacja projektu:
w styczniu rozpoczyna się cykl spektaklów prezentowanych dla szkół
– spotkania i wsparcie dla Followersów (grupa na fb, kontakt z psychologiem i trenerami)
– realizacja Programu ABC Dobrego Wychowawcy do końca roku szkolnego (PODN)
– spotkanie ewaluacyjne z Followersami i pedagogami/wychowawcami (czerwiec 2019)
– prezentacja projektu na ogólnopolskim Kongresie Kuźni Kampanierów (luty 2019 r.)
DZIAŁANIA PROJEKTOWE
1. Rekrutacja Followersów – czas do 05.10.2018
Followers to osoba obserwująca na Instagramie. W projekcie Followersi to uczniowie wybrani przez uczniów, pedagogów, koordynatorów wolontariatu
i wychowawców, którzy wykazują się empatią i pewną wrażliwością na potrzeby ludzkie, najczęściej są to wolontariusze. W każdej szkole zrekrutowanych będzie 4-8 Followersów (po 2-3 z wybranych klas).
Poziomy rekrutacji:
– anonimowe ankiety w klasach docelowych lub/i wszystkich VII
i VII/gimnazjum (wartość dodana dla wychowawców nie uczestniczących
w projekcie). Ankiety oddolnie wskażą naturalnych Followersów. Treść ankiet opracowana przy wsparciu Pani Joanny Wieremiejewicz Podkościelnej mediatora
z zakresu mediacji szkolnych i rówieśniczych oraz Ewy Kudanowskiej – psychologa z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Pabianicach
– dobrowolne zgłoszenie ucznia wychowawca/pedagog przedstawia założenia projektu całej klasie i przyjmuje chętne osoby (forma wyróżnienia osób, które wykazują się wrażliwością)
– ostateczna decyzja pedagog wraz z wychowawcą i/lub koordynatorem wolontariatu dokonują wyboru Followersów, reszta osób chętnych wspiera działania (jest możliwość drugiej edycji projektu).
– zgoda rodziców rodzice Followersów otrzymują list gratulacyjny z informacjami ad całego projektu oraz klauzule informacyjną zgodną z założeniami RODO
2. Warsztaty dla Followersów czas do 16.11.2018
Zrekrutowani uczniowie będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności reagowania na agresję rówieśniczą. Bazując na ich potencjale i wrażliwości wzmocnimy ich umiejętności poprzez warsztaty z profesjonalistami. Warsztaty będą przygotowane i prowadzone w niebanalny sposób, angażując w pełni uczestników.
Warsztat: Jestem Iskrą – 8.10.2018 w godz. 9.30 11.30 (wszyscy Followersi) Sala konferencyjna w Hotelu Fabryka Wełny
Warsztat wzmacniający potencjał uczestników i uświadamiający ich mocne i słabe strony. Na spotkaniu będzie przedstawiona idea projektu oraz wspólnie omówione zostaną wszystkie działania. Followersi będą mieli okazję samodzielnie dopracować działania projektowe.
Prowadząca:
Agnieszka Jaksa pedagog, socjoterapeuta, koordynator Grupy Wolontarystycznej AGRAFKA, kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej, koordynator Pabianickiej Sieci Wolontariatu, członek Forum Organizacji Pozarządowych w Pabianicach.
Warsztat: Ja jako Followers – 17.10.2018 Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. Kazimierza 8
Godz. 9.30 11.30 (SP 13, SP 3, SP 5, SP 8, SP 9)
Godz. 12.00 14.00 (SP 1, SP 14, SP 15, SP 16, SP 17)
Warsztat podczas którego uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności reagowania na agresję i przemoc rówieśniczą. Podczas tego warsztatu będzie wypracowany wspólny model reagowania na zachowania agresywne.
Prowadzący:
Tomasz Bilicki – Prezes Zarządu oraz koordynator Ośrodka Wsparcia i Interwencji Fundacji Innopolis. Trener w programie “Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” (II stopnia), certyfikowany interwent kryzysowy.
Warsztat: Bezpiecznik – 23.10.2018 – Komenda Powiatowa Policji
w Pabianicach ul. Żeromskiego 18
Godz. 9.30 11.30 (SP 13 SP 14, SP 15, SP 16, SP 17)
Godz. 12.00 14.00 (SP 1, SP 3, SP 5, SP 8, SP 9)
Uczestnicy dowiedzą się o aspektach prawnych przemocy rówieśniczej. Warsztat prowadzony przez policjantów Komendy Powiatowej Policji.
Warsztat: Cyberpogotowie 08.11.2018 Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. Kazimierza 8
Godz. 9.30 11.30 (SP 13, SP 3, SP 5, SP 8, SP 9)
Godz. 12.00 14.00 (SP 1, SP 14, SP 15, SP 16, SP 17)
Warsztat mający na celu pokazanie pozytywnego oddziaływania internetu, ukazanie kontrastu między pozytywnymi i negatywnymi zachowaniami w sieci. Warsztat ukaże, że świadek agresji w internecie może konstruktywnie reagować i pomagać.
Warsztat prowadzony przez pracowników Straży Miejskiej w Pabianicach
3. Warsztat dla pedagogów/wychowawców 17.10.2018 w godz. 15.00 17.00 – Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. Kazimierza 8.
Warsztat przeznaczony dla pedagogów i wychowawców klas w których będą wytypowani Followersi. Spotkanie przeprowadzi Pan Tomasz Bilicki. W ramach części edukacyjnej dla pedagogów i wychowawców dodatkowo proponowany jest Program ABC Dobrego Wychowawcy program doskonalący kompetencje wychowawcze, który jest formą wsparcia wychowawców, nauczycieli, pedagogów w zakresie realizacji zadań wychowawczych oraz profilaktycznych w szkole. Działanie to jest wynikiem współpracy jaka nawiązała się podczas konsultacji projektu z Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Pabianicach. Warsztaty dla pedagogów/wychowawców finansowane są przez PODN w Pabianicach
4. Happening “Walnij w gruchę lub w poduchę” 13.11.2018 godz. 11.11 Stary Rynek (plac obok kościoła św. Mateusza)
Podczas happeningu zwrócimy uwagę na problem agresji i pokażemy alternatywne sposoby rozładowania negatywnych emocji. Uświadomimy uczestnikom, że negatywne emocje nie trzeba rozładować na człowieku, są alternatywy, które nie ranią i nie krzywdzą. W ramach happeningu zorganizujemy Miejską Bitwę na poduszki. Każdy przynosi swoją poduszkę, my dajemy poszewki z napisem “Wyładuj się” a z drugiej strony “Naładuj się”.
Po “bitwie” uczestnicy ustawią się z poduszkami uniesionymi do góry do zdjęcia z lotu ptaka (napis xD). Razem ze instruktorami tańca odbędzie się wspólny taniec integracyjny jako dowód na to, że jako społeczeństwo budujemy między sobą mosty a nie mury (uczestnikami happeningu będą również osoby niepełnosprawne intelektualnie). W happeningu wezmą udział również wszyscy partnerzy projektu aby pokazać, że Followersi nie są sami w całym procesie reagowania na przemoc.
1. Konkurs Ex hejter – gooD later czas do 31.10.2018
Klasa, w której będą działali Followersi weźmie udział w konkursie. Uczniowie wspólnie nagrają scenkę przedstawiającą sytuację, w której pojawiła się agresja rówieśnicza oraz samodzielnie wypracowany sposób jej
rozwiązania. Przed rozstrzygnięciem konkursu na naszym funpagu udostępnione będą filmiki zgłoszone przez wszystkie klasy (ukazanie pozytywnych aspektów korzystania z portalów społecznościowych). Komisja wybierze 3 filmiki z których będzie utworzony spot społeczny.
Konkurs realizowany w partnerstwie z Komendą Powiatową Policji w Pabianicach oraz Kinem Tomi
2. Konkurs fotograficzny “Nie hejtuję REAGUJĘ” dla szkół średnich do 26.10.2018
Uczniowie przesyłają samodzielnie wykonane zdjęcie, przedstawiające reakcję na zachowania agresywne lub przemoc rówieśniczą. Ze wszystkich zdjęć będzie wybranych 20, które będą poddane pod głosowanie na portalu społecznościowym fb.
3. Warsztat podsumowujący + przemarsz – 05.12.2018 godz. 12.00 15.00 Młodzieżowy Dom Kultury ul. Pułaskiego 38
Przed galą Pan dr hab. Jacek Pyżalski osobiście spotka się z uczestnikami projektu (Followersami, pedagogami i wychowawcami) i dokona podsumowania działań projektowych. Każdy Followers będzie miał swój plakat z jego osobistym hasłem podsumowującym projekt. Po warsztacie uczestnicy projektu przejdą z plakatami w marszu promującym idee projektowe. Będzie to wyraz niezgody dzieci i młodzieży na hejt, marazm i obojętność wobec agresji i jednocześnie promowania aktywnej postawy wobec tego problemu oraz będzie okazją do zwrócenia uwagi na siłę wolontariatu i roli wolontariusza w środowisku jako osoby, która nie jest obojętna na krzywdę ludzką. Kwintesencją będzie uświadomienie, że działania wolontariackie są znakomitą profilaktyką do przeciwdziałania patologiom.
4. Spektakl teatralny 5.12.2018
Przedstawienie z udziałem wolontariuszy i osób niepełnosprawnych pokaże jak wiele jest sytuacji, które “miażdżą” młodego człowieka psychicznie, a w konsekwencji i fizycznie. Spektakl będzie sam w sobie integracją różnych środowisk zatem jego celem będzie również przełamanie barier wśród odbiorców i uwrażliwienie ich na potrzeby drugiego człowieka. Poruszony będzie temat braku tolerancji i akceptacji. Spektakl będzie prezentowany dla szkół z powiatu pabianickiego jako kontynuacja projektu.
5. Spot społeczny – czas do 30.11.2018
Spot będzie wynikiem współpracy z Followersami. Filmik będzie wykorzystywał m. in materiały, które zostaną wyróżnione w konkursie. Spot będzie prezentowany m. in w lokalnym kinie, tv oraz na kanale YouTube będzie też promowany w całej Polsce.
6. Gala Wolontariatu 05.12.2018 godz. 15.00 17.00 Miejski Ośrodek Kultury ul. Kościuszki 14
Gala organizowana będzie w ramach Pabianickich Obchodów Międzynarodowego Dnia Wolontariusza. Będzie ona podsumowaniem projektu. Podczas uroczystości wyróżnimy i docenimy w szczególny sposób followersów oraz pedagogów (wychowawców), którzy z zaangażowaniem włączyli się w projekt. Swoją premierę będzie miał spektakl oraz spot społeczny. Gościem specjalnym będzie Pan dr hab. Jacek Pyżalski.
7. Filmik podsumowujący projekt – do 10.12.2018
Na zakończenie projektu powstanie filmik pokazujący ogrom pracy uczestników i parterów projektu. Materiał będzie przesłaniem promującym praktyki, które aktywują dzieci i młodzież do reakcji na krzywdę ludzką.
Aby projekt zakończył się sukcesem Followersi muszą poczuć “moc” i swoją postawą “ciągnąć” za sobą rówieśników. Pragniemy, by młodzież oddolnie zaczęła REAGOWAĆ na agresję i przemoc co zwiększy przeciwdziałanie patologiom społecznym.
Organizatorem projektu jest Grupa Wolontarystyczna “AGRAFKA”
Partnerzy:
Dr hab. Jacek Pyżalski
Miejskie Centrum Pomocy Społecznej w Pabianicach
Warsztat Terapii Zajęciowej MCPS
Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego
Ośrodek Profilaktyki i Integracji Społecznej w Pabianicach
Placówka Wsparcia Dziennego Junior
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu w Pabianicach
Pabianicka Sieć Wolontariatu
Straż Miejska w Pabianicach
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Pabianicach
Joanna Wieremiejewicz Podkościelna mediator z zakresu mediacji szkolnych i rówieśniczych.
Tomasz Bilicki – Prezes Zarządu oraz koordynator Ośrodka Wsparcia i Interwencji Fundacji Innopolis. Trener w programie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców (II stopnia), certyfikowany interwent kryzysowy
Teresa Dzielska aktorka
Hotel Fabryka Wełny
Projekt objęty kampanią obywatelską w ramach ogólnopolskiego programu Kuźnia Kampanierów.
Projekt był konsultowany i akceptowany przez partnerów projektu oraz przez Pana dr hab. Jacka Pyżalskiego.