Krakowski Salon Poezji – “Poezja czterech kultur – Buntownicy czterech kultur”
Kolejna odsłona Krakowskiego Salonu Poezji w Łodzi – “Poezja czterech kultur – Buntownicy czterech kultur” odbędzie się w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur przy współpracy z Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Zapraszamy 16 września 2018 r. o godz. 12.30 do Sali Malinowej Hotelu Grand.
Krakowski Salon Poezji w Łodzi zainaugurowany został 15 października 2017 r. w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka. Gościem honorowym była Anna Dymna.
Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w wybraną niedzielę, o godzinie 12:30. W Salonie spotkają się zarówno aktorzy Teatru Nowego jak i innych łódzkich teatrów oraz, gościnnie, wybitne postaci sceny z całej Polski. Czytaniu poezji towarzyszy muzyka w wykonaniu studentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Łódzki Salon Poezji gości w różnych miejscach, m.in. Muzeum Sztuki, Muzeum Miasta Łodzi, Akademii Muzycznej, Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych oraz Radiu Łódź, które zadeklarowało retransmisje Salonu na antenie w poniedziałki. Projekt współorganizowany jest przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza we współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Poezje Mariny Cwietajewej, Zuzanny Ginczanki, Bertolta Brechta i Juliana Tuwima czytać będą:Anna Dymna, Maria Gładkowska, Jerzy Trela, Zbigniew Zamachowski.
Prowadzenie i opieka artystyczna: Bronisław Maj
Oprawę muzyczną zapewnią:
Iza Połońska śpiew,
Leszek Kołodziejski akordeon,
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Anna Dymna – aktorka teatralna i filmowa, działaczka społeczna, założycielka i prezes Fundacji ,”Mimo wszystko”. Ukończyła krakowską Państwową Wyższą Szkołę Teatralną, w której wykłada od 1990 roku. Pracowała w Teatrze Starym. Zagrała wiele cennych ról teatralnych i filmowych (Nie ma mocni, Kochaj albo rzuć, Janosik, Trędowata, Królowa Bona, Znachor, Jak daleko stąd, jak blisko, Dolina Issy). W 2002 roku ruszył Salon Poezji inspirowany przez aktorkę w Teatrze im. Juliusz Słowackiego w Krakowie za co uhonorowano ją nagrodą literacką Nike w związku znajciekawszą działalnością kulturalną regionu w roku 2003.
Maria Gładkowska –aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Absolwentka PWST w Warszawie. W latach 2010-2011, aponownie od 2017 roku związana z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Związana z Teatrem Studio za dyrektury Jerzego Grzegorzewskiego. Występowała na scenach Teatru Adekwatnego w Warszawie (2001-2002), Teatru Scena Prezentacje w Warszawie (2006) oraz Teatru Syrena w Warszawie (2011-2012). Wystąpiła w wielu spektaklach Teatru Telewizji m.in. Irydion (reż. Jan Englert), Mizantrop (reż. Janusz Majewski), Pigmalion (reż. Maciej Wojtyszko). Zagrała wtakich filmach jak Dekalog (reż. Krzysztof Kieślowski), Bal na dworcu w Koluszkach (reż. Filip Bajon), Historia kina wPopielawach (reż. Jan Jakub Kolski), Chopin. Pragnienie miłości (reż. Jerzy Antczak), Sława i chwała (reż. Kazimierz Kutz). Uhonorowana Nagrodą im. Zbyszka Cybulskiego za rolę księżnej Daisy w dramacie historycznym Filipa Bajona Magnat. Jest gospodynią Krakowskiego Salonu Poezji w Łodzi.
Jerzy Trela– aktor teatralny i filmowy. Pracę na scenie rozpoczął w 1961 roku w Teatrze Lalek w Nowej Hucie, tuż po maturze wkrakowskim Liceum Sztuk Plastycznych. Od 1964 był w zespole Teatru Groteska, w drugiej połowie lat 60. współtworzył Teatr STU. Po studiach w krakowskiej PWST (ukończonych w 1969) i jednosezonowym angażu wTeatrze Rozmaitości, został zaproszony do zespołu Starego Teatru, w którym debiutuje rolą Filipa w przedstawieniu “Król Mięsopust” Rymkiewicza w reżyserii Bogdana Hussakowskiego 11 października 1970 roku. Współpracował zwieloma teatrami m.in. Narodowym, Dramatycznym, Na Woli, Ateneum czy Polonia w Warszawie oraz STU, Ludowym i Juliusza Słowackiego wKrakowie do dziś niezmiennie pozostaje wierny zespołowi i scenie Teatru Starego w Krakowie. Jest wykładowcą PWST wKrakowie, w latach 1984-90 był rektorem tej uczelni. Wlatach 1986-89.członek Narodowej Rady Kultury.
Zbigniew Zamachowski -aktor, autor muzyki i tekstów piosenek. Absolwent PWSFTviT w Łodzi. Grał między innymi wfilmach Kazimierza Kutza (“Pułkownik Kwiatkowski”, “Zawrócony”, “Sława i chwała”), Krzysztofa Kieślowskiego (“Dekalog 10″,”Trzy kolory: Biały”) oraz Andrzeja Wajdy, Jacka Borowskiego, Macieja Wojtyszki, Filipa Bajona i Wojciecha Marczewskiego. Jego debiut w filmie to wspaniała rola Ryśka w “Wielkiej majówce” Krzysztofa Regulskiego z 1981 roku. Jest laureatem licznych nagród, zarówno polskich ( Wiktory’93 i ’96, Złota Kaczka’93, Nagroda Bardiniego’97) jak izagranicznych. W latach 1985-97 występował wTeatrze Studio w Warszawie. Obecnie pracuje w Teatrze Narodowym. Wykładowca piosenki aktorskiej w warszawskiej Akademii Teatralnej. Od kwietnia 2008 roku jest Członkiem Rady Fundacji Centrum Twórczości Narodowej.
Bronisław Maj– poeta, eseista, scenarzysta, krytyk literacki, tłumacz, łodzianin. Od 1972 roku mieszka w Krakowie, gdzie ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktor nauk humanistycznych, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego iAkademii Teatralnej w Krakowie. Laureat prestiżowych nagród literackich m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich i Nagrody PEN – Clubu. Utwory Bronisława Maja tłumaczone były na wiele języków i publikowane w wielu krajach. Pisze także dla teatru, radia, telewizji i filmu. Jest autorem tekstów piosenek. Publikuje felietony na łamach czasopism. Współtworzy Krakowski Salon Poezji Anny Dymnej w Krakowie.
Iza Połońska – wokalistka, kameralistka śpiewająca w różnych stylach od klasyki po piosenkę aktorską i jazz. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Mistrzowskich Podyplomowych Studiów Wokalnych we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Christiana Elssnera. W latach 2003 2009 intensywnie koncertowała w Europie: Francji, Belgii, Austrii, Hiszpanii, w Niemczech i we Włoszech. Współpraca zpianistą Piotrem Hertlem zaowocowała szeregiem wspólnych występów w kategorii piosenki aktorskiej, które zostały zarejestrowane przez Polskie Radio i TVP. Po śmierci Hertla, aktywnie włączyła się w realizację kilku projektów, m. in. Zielony pejzaż Piosenki Piotra Hertla (płyta DVD), Gwiazda dla Piotra Hertla. Intensywnie koncertuje śpiewając recitale w całej Polsce. W ich programach znaleźć można kanon tzw. piosenki z tekstem autorstwa Jeremiego Przybory, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej, Janusza Kofty. W 2017 obroniła pierwszy w Polsce doktorat wdziedzinie wokalistyki dotyczący wykonawstwa piosenki aktorskiej. Współpracuje z teatrami przygotowując aktorów do spektakli ipartii śpiewanych. Obecnie Izy Połońskiej można posłuchać głównie w salach filharmonicznych w całym kraju, gdyż trwa ogólnopolska trasa jej ostatniego projektu w wersji symfonicznej z piosenkami Agnieszki Osieckiej NIECH ŻYJE BAL, który współtworzy z aranżerem, kompozytorem iakordeonistą Leszkiem Kołodziejskim.
Leszek Kołodziejski – akordeonista, solista i kameralista, aranżer, muzyk sesyjny. Absolwent Akademii Muzycznej im.Grażyny iKiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom w 2005 roku z wyróżnieniem w klasie prof. Zbigniewa Ignaczewskiego). Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w kategoriach solowych jak ikameralnych m.in. III nagroda wMiędzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Puli (Chorwacja, 2007), II nagroda oraz Nagroda specjalna w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Gdańsku (2005), I nagroda wMiędzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (2004, 1998, 1997). Laureat Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska” (2009), Stypendiów Artystycznych Ministra Kultury w latach 1997, 1999, 2003 i 2005. Wdorobku posiada nagrania płytowe z muzyką kompozytorów polskich. Istotnym elementem jego drogi zawodowej jest improwizacja. Wielokrotnie brał udział w projektach multimedialnych, teatralnych z muzyką improwizowaną na żywo. W2012 roku uzyskał stopień doktora sztuki. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni.