Zabytkowy walec trafił do łódzkiego oddziału GDDKiA [ZDJĘCIA+WIDEO]
Ponad 6 metrów długości, 3,5 m wysokości, 2,65 m szerokości i 14 ton wagi – to wymiary jednego z czterech zachowanych do dzisiaj walców parowych z początku XX wieku. Taki egzemplarz właśnie trafił do łódzkiego oddziału GDDKiA.
Walec parowy, który będzie można podziwiać w siedzibie GDDKiA przy ul. Irysowej w Łodzi, do lat 70. XX wieku pracowała na terenie województwa łódzkiego, budując drogi.- Był w obwodzie a później rejonie drogowym w Wieluniu. Później został poddany renowacji. Tutaj nie będzie budował dróg, ale pokaże, jakimi maszynami kiedyś to robiliśmy – zapowiada Maciej Tomaszewski, szef łódzkiego oddziału GDDKiA.
Maszyna, która trafiła do Łodzi jest na pewno nie lada gratką dla fanów motoryzacji. Na świecie są tylko cztery takie egzemplarze.- Jeden zachował się we Francji, jeden w Anglii, jeden w Belgii. Ten ostatni został doprowadzony do pełnej sprawności. Ten czwarty, to nasz, który również jest świetnie zachowany. Gdyby udało się uruchomić pod nim kocioł parowy, ta maszyna pojechałaby sama – mówi Maciej Zalewski z łódzkiej GDDKiA.
Takie walce parowe powstawały od początku do lat 30. XX wieku. Renowacja maszyny, która stoi w “miniskansenie” łódzkiej GDDKiA kosztowała prawie 80 tys. zł. To już drugi pojazd, który można oglądać przy ul. Irysowej.W przyszłym rokupojawić ma się również zabytkowy pług wirnikowy.
Posłuchaj więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Zabytkowy walec parowy | audio (m4a) audio (oga) |