Umowa na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi podpisana [ZDJĘCIA]
Inwestycja za 2 mld 350 mln zł, przebiegnie pod centrum miasta i połączy dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem.
Tunel średnicowy będzie podziemnym przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem podzieli się na kierunek północny, który doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec i południowy, wiodący do Łodzi Kaliskiej. W ramach kontraktu zrealizowane zostaną też dwa przystanki w centrum miasta. Pierwszy przy skrzyżowaniu ulic Zielonej, Zachodniej i al.Kościuszki, drugiu zbiegu Ogrodowej i Karskiego.Dzięki tunelowiprzez ścisłe centrummiastabędą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński mówi, że budowa tunelu ma bardzo duże znaczenie dla polskiej kolei i pozwoli na rozwój projektu Kolei Dużych Prędkości. – To najważniejszy węzeł kolejowy, w tym momencie, w Polsce. Przebudowana Łódź Fabryczna nie miałby sensu, gdyby ta linia średnicowa, która będzie realizowana nie została w pełni dokończona. Dworzec ze stacji końcowej stanie się dworcem przelotowym, obsługującym przejazd zarówno w kierunkach północ- południe, jak i wschód-zachód.Łódź jest też w planach rządowych dotyczących utworzenia Kolei Dużych Prędkości – dodał minister Kwiecińśki.
Posłuchaj:
Nazwa | Plik | Autor |
Podpisanie umowy na budowę tunelu średnicowego w Łodzi | audio (m4a) audio (oga) |
Łodzianie nie mają się co obawiać o bezpieczeństwo budynków, pod którymi powstanie przekop. – Współpraca z miastem i Zarządem Dróg pozwoli nam namierzać newralgiczne miejsca i reagować odpowiednio do sytuacji. W ramach kontraktu jesteśmy zobowiązani do monitorowania poziomu drgań wszystkich budynków, pod którymi przebiegać będzie tunel. Jesteśmy do tego przygotowani – wyjaśniaMarcin Konarzewski z firmy Energopol, która wykona podkop.
Teraz firma ma 10 miesięcy na wykonanie jego projektu. Cała inwestycja ma zostać zakończona na początku 2022 roku.
–