Wartoprzeczytać
Otwarto oferty na projekt i budowę autostrady A1 w województwie łódzkim
Siedem firm i konsorcjów jest zainteresowanych budową łódzkiego odcinka autostrady A1 od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim. W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA otwarte zostały oferty na projekt i budowę tego fragmentu trasy.

Dziesięć z trzynastu złożonych ofert, w tym jednej oferty na wszystkie cztery części, mieści się w kwocie ponad 2 miliardów 486 milionów i 333 tysięcy złotych brutto. To kwota jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Pozostałe oferty są wyższe.
Cały 64 kilometrowy odcinek autostrady A1 podzielony został na cztery części:
– odcinek A – od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Bełchatów (z węzłem) – długość 15,862 km
– odcinek B – od węzła Bełchatów (bez węzła) do węzła Kamieńsk (z węzłem) – długość 24,200 km
– odcinek C – od węzła Kamieńsk (bez węzła) do węzła Radomsko (z węzłem) -długość 16,720 km
– odcinek D – od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego/śląskiego -długość 7,023 km
Na budowę pierwszego odcinka A przeznaczono ponad 618 mln zł, odcinka B ponad 943 mln zł, odcinka C ponad 651 mln zł, a na budowę ostatniego odcinka D niespełna 274 mln zł.
Przewidywany termin podpisania umowy z przyszłym wykonawcą bądź wykonawcami – to przełom zimy i wiosny 2018 roku. Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w regionie łódzkim. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa, od granicy z województwem kujawsko-pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167,3 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski.
Poszczególne odcinki przyszłej drogi będą się znacznie różniły między sobą
Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. stara autostrada od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.
Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka DK1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK 42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z dwóch jezdni, każda po trzy pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 metrów i pasa dzielącego o szerokości 5 metrów.
Nowym rozwiązaniem będzie także zwiększenie funkcjonalności węzła: Piotrków Trybunalski Zachód (A1/S8). Pojawią się na nim dodatkowe relacje skrętne, których dotychczas brakowało. Zatem jadący z Warszawy będą mogli kierować się autostradą A1 nie tylko na południe autostradą ale także w kierunku Gdańska, zaś jadący od strony Gdańska, będą mogli skręcić do Warszawy. (Dotychczas mogli jechać jedynie na południe.
Najbardziej rewolucyjną zmianą jest fakt, że nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć bez problemów przez najbliższe 30 40 lat. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier, co znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i mieć znaczący wpływ na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.
(tekst na podstawie materiałów prasowych GDDKiA)