Czwartek, 28 września
Wydarzenia, wystawy, projekcje, spotkania, premiery, koncerty. Oto kilka propozycji, w których warto wziąć udział.
Prolog 27. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu
18.00 Pierwszy Polak na Marsie (2016), 37
reżyseria: Agnieszka Elbanowska
Spotkanie z twórcami w Muzeum Kinematografii w Łodzi
wstęp wolny
68-letni emerytowany technolog drewna ma szansę stać się jednym z pierwszych kolonizatorów Marsa. Najpierw jednak musi pokonać około trzech tysięcy kandydatów. – To projekt dokumentalny, który poszerza też nasze horyzonty. Dowiadujemy się bardzo dużo od Kazimierza nie tylko o astronomii, o kosmosie, ale też o tym jak można marzyć, stawiać sobie granice dalej i dalej. Kazimierz nie tylko prowadzi kółko astronomiczne, ale też wciąga w swoją działalność mieszkańców Cieszęcina, małej wioski obok swojej miejscowości, gdzie stawia radioteleskop. Kazimierz po prostu wciąga nas w swoje życie i niewiele trzeba tu robić, po prostu wchodzimy w tą przygodę – opowiada Agnieszka Elbanowska.
Film “Pierwszy Polak na Marsie” otrzymał finansowe wsparcie od Łódzkiego Funduszu Filmowego.

Piłsudski – Festiwal na 150.lecie urodzin Marszałka
godz.18.00 – Pokaz 2 odcinka serialu Marszałek Piłsudski reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki
Panel z cyklu Piłsudski (nie)znany: Opatrzność czy geniusz? Spór o ,,cud nad Wisłą. Udział wezmą: prof. Kazimierz Badziak, dr Robert Kostro, prof. Grzegorz Nowik, prowadzenie: Mikołaj Mirowski
Miejsce: Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Gdańska 13
Sprawdź program wydarzenia

IGOR KRENZ. SANYOFIKACJA. CUD REPREZENTACJI
Tytułowa Sanyofikacja to proces wyobrażony na schemacie działania telewizora. Jest on zarazem transmisją umożliwiającą przenoszenie obrazów na dalekie odległości, jak i maszyną zdolną do zmieniania ilości wymiarów, w których osadzony jest przedmiot poddany jego działaniu. Między istnieniem i nieistnieniem rozciąga się cała gama stanów pośrednich, wśród których widmowość jest tylko jednym z bardziej oczywistych. Te pośrednie stany istnienia i nieistnienia ujawniają się, a także znikają, w miarę płynnego przechodzenia pomiędzy wymiarami, od drugiego do trzeciego.
Igor Krenz jest artystą, którego prace zwykle opierają się na poszukiwaniach paradoksów tzw. nowych mediów. Tym razem na wystawie w Muzeum Sztuki zestawione zostaną dwie prace, w których pozornie niewinny, znaleziony obiekt kulturowy staje się bazą do eksploracji skomplikowanych zależności między abstrakcyjnym i figuratywnym, materialnym i niematerialnym, poezją i prozą, obiektem i tłem, a nawet sztuką i kuratorstwem.
Wystawa Igor Krenz. Sanyofikacja. Cud reprezentacji związana jest z szerszym projektem badającym świat, którego istnienie określone jest przez dwa i pół wymiaru. Świat 2D jest światem o dwóch wymiarach, który nieustannie produkuje iluzoryczne obiekty 3D. I odwrotnie: jest światem o trzech wymiarach, który poprzez spłaszczenie i wtopienie w tło kamufluje obiekty 3D. O ile na siostrzanej wystawie Grupy Budapeszt w Trafostacji w Szczecinie wychodząc od dobrze znanego nam świata trójwymiarowego, redukuje go o pół wymiaru ukazując szereg strategii jego kamuflowania, o tyle na wystawie w Łodzi punktem wyjścia był świat dwuwymiarowy wychylający się ku światu 3D.
ms1, ul. Więckowskiego 36
28 września 2017 – 14 stycznia 2018