Podziemna promocja. Łódzkim metrem na Expo 2022
Spółka PKP PLK wyłoniła oferentów na wykonanie tunelu łączącego dworce Łódź-Fabryczna i Łódź-Kaliska. Wybudowaniem tzw. “łódzkiego metra” ma zająć się konsorcjum łączące firmy ze Szczecina i Mińska Mazowieckiego.

Tunel ma zostać wykonany metodą drążenia specjalną tarczą. Będzie biegł od dworca Łódź Fabryczna przez skrzyżowanie ul. Zachodniej i Zielonej w kierunku Manufaktury, a dalej w stronę al. Włókniarzy, gdzie 4 tunelami pociągi zostaną wyprowadzone na powierzchnię w kierunku Łodzi Kaliskiej lub Żabieńca. Na trasie tunelu powstaną dwa nowe przystanki: Łódź-Centrum przy skrzyżowaniu ulic Zielonej z Zachodniąoraz przystanek przy Manufakturze.
– Inwestycja ma ogromne znaczenie dla Łodzi oraz dla ewentualnej organizacji Expo 2022 – podkreśla dyrektor Wydziału Zarządzania Projektami UMŁ, Robert Kolczyński. – Podczas wystawy Expo, w ciągu trzech miesięcy, oczekujemy ok. 8 mln gości. Będą oni docierali na teren Expo głównie koleją. Planujemy, że pociągi będą wjeżdżały na Dworzec Fabryczny co 5 minut. Tunel średnicowy jest zatem kluczową inwestycją dla potrzeb realizacji wydarzenia – wyjaśnia.
Po wybudowaniu tunelu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce. Przez stolicę województwa będą przejeżdżać pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe.
Radna Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miejskiej – Marta Wandzel – zapowiada, że jej klub będzie uważnie przyglądał się współpracy miasta z wykonawcą. – Będziemy sprawdzać czy praca przynosi efektyi czy jest prowadzona w sposób merytoryczny. Oczekujemy, że inwestycja zostanie zakończona w czasie 48 miesięcy, bo łodzianie czekają na nią od wielu lat – podkreśla.
Budowa tunelu ma kosztować blisko miliard sześćset milionów złotych. Pieniądze w całości będą pochodziły z budżetu państwa.