14 mln zł na Narodowe Centrum Kultury Filmowej w EC1
Blisko 14 milionów złotych ze środków UE zostanie przeznaczone na dwie ścieżki dydaktyczne i pracownię badawczą Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Projekt Historie przyszłości otrzyma dotację PISF.

Dzięki pieniądzom powstaną dwie wystawy stałe: Materia kina- prezentująca kolejne fazy produkcji filmu, oraz poświęcone archeologii kina Mechaniczne oko, a także multimedialna Pracownia badawcza.
– Ścieżka dydaktyczna Materia kina wykorzystuje najnowsze trendy myślenia o kinematografii mówi Rafał Syska, Dyrektor NCKF. Odwiedzający będą mogli poznać kino od strony nie tylko artystycznej, ale także technologicznej i ekonomicznej; zobaczyć film jako grę zespołową, efekt pracy kilkuset osób o różnych kompetencjach i pełniących różne funkcje. Tym, co odróżni ścieżkę od pozostałych wystaw, będzie możliwość wybrania gry jako jednego z trybów zwiedzania. Następujące po sobie stanowiska zostaną powiązane w rozgrywkę, w ramach której zwiedzający będą realizować zadania związane z różnymi etapami produkcji filmu, takie jak np.: skompletowanie ekipy realizatorskiej; wybór obsady; zaplanowanie ruchów kamery, wymyślenie tytułu i projektu plakatu czy zaplanowanie budżetu produkcji ipromocji – wyjaśnia.
Ścieżki dydaktyczne NCKF i Pracownia badawcza zostaną udostępnione odwiedzającym w 2020 roku.A już po wakacjach młodzież będzie mogła wziąć udział w warsztatach filmowych w NCKF w ramach dofinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej projektu Historie przyszłości.
W marcu tego roku EC1 Łódź Miasto Kultury w Łodzi uzyskało dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wyposażenie przestrzeni edukacyjnych NCKF, które będą towarzyszyć wystawom, m.in. właśnie Materii Kina. Powstaną tu sale przeznaczone do realizacji efektów specjalnych, montażu i charakteryzacji, animacji poklatkowej i fotografii, pracy ze sprzętem operatorskim czy eksperymentów dźwiękowych, a także do prowadzenia lekcji i warsztatów.
Projekty edukacyjne NCKF będą ujmować kino szeroko: nie tylko jako sztukę i narzędzie komunikacji, ale również jako technologię, przemysł i jedną z wielu sfer świata rozrywki. opowiada Michał Pabiś-Orzeszyna, Kierownik Działu Edukacji Filmowej w NCKF. Naszym celem jest dotarcie do różnych odbiorców: od zainteresowanych nurtami filmowymi, po zafascynowanych innowacjami technicznymi i ciekawych, jak wyprodukować film wsystemie crowdfundingu.
Przedsmak tego, co zostanie zaprezentowane na wystawie Materia Kina i jak będzie wyglądała prowadzona przez NCKF edukacja filmowa, da ruszający we wrześniu projekt Historie Przyszłości. Będziemy oglądać, dekodować, rozkładać i składać na nowo polskie filmy, aprzede wszystkim kręcić je profesjonalnym sprzętem pod czujnym okiem zawodowców reżysera, instruktora aktorskiego, operatorów, dźwiękowców, oświetleniowców i scenografa mówi Pabiś-Orzeszyna. Projekt przeznaczony jest dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej oraz dla studentów, zapisy zostaną otwarte w końcu lipca.

Druga z dofinansowanych ścieżek dydaktycznych, Mechaniczne Oko, będzie podróżą w czasie od technologii cyfrowych, przez kino “analogowe”, do dziewiętnastowiecznej kultury techniczno-wizualnej. Pokażemy bogactwo urządzeń optycznych i spektakli audiowizualnych przez pryzmat funkcji społecznych, jakie pełniło kino tłumaczy Rafał Syska.
Ze środków unijnych sfinansowana zostanie także pracownia badań nad kulturą filmową wraz zmultimedialną czytelnią, zlokalizowana w panoramicznych salach z widokiem na dworzec Łódź Fabryczna na czwartym piętrze EC-1 Wschód. W listopadzie ub. r. został podpisany list intencyjny w sprawie nadania jej imienia prof. Jerzego Toeplitza, wybitnego historyka kina, współtwórcy szkół filmowych w Łodzi i Sydney, autora publikacji naukowych fundamentalnych dla rozwoju filmoznawstwa.
Realizacja trzeciej ekspozycji stałej, Kina Polonia, poświęconej historii kina na ziemiach polskich, uzyskała już wcześniej dotację w ramach wspomnianego Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko.