Przetarg na łódzkie odcinki A1 i S14 ogłoszony
Przesądzony został los dwóch najważniejszych – nie tylko z punktu widzenia regionu ale także krajowego transportu – dróg: autostrady A1 (na odcinku węzeł Tuszyn granica województwa) i drogi ekspresowej S14 (od węzła Łódź Lublinek do Słowika). W łódzkim Oddziale GDDKiA właśnie ogłoszony został przetarg, a postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.

W przypadku autostrady A1 inwestycja obejmuje cztery odcinki realizacyjne: A (węzeł Tuszyn węzeł Piotrków Trybunalski Południe), B (węzeł Piotrków Trybunalski Południe węzeł Kamieńsk), C (węzeł Kamieńsk węzeł Radomsko), D (węzeł Radomsko granica województw śląskiego) i będzie realizowana w formule Projektuj i Buduj.
Poszczególne odcinki przyszłej drogi będą się między sobą znacznie różniły. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. stara autostrada od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka DK1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne. Chodzi o skrzyżowanie w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK 42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m.
Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć kierowcom przez najbliższe 30 40 lat. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier.
Inwestycje na S14obejmą dwa odcinki realizacyjne; I – węzeł Lublinek węzeł Łódź Teofilów i II -węzeł Łódź Teofilów Słowik i będą realizowane w formule Projektuj/Optymalizuj i Buduj.
Zakres przetargu, łącznie dla dwóch odcinków, obejmuje między innymi: budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z infrastrukturą techniczną, w tym: węzłów drogowych, budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków dróg istniejących w zakresie kolizji z drogą ekspresową, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację licznych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną (taką jak: sieci wodno-kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, urządzenia melioracyjne itp.)
Budowa brakującego odcinka drogi ekspresowej S-14 pozwoli domknąć autostradowy ring wokół aglomeracji łódzkiej, co zdecydowanie poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania.