Przeciw reklamowemu chaosowi i miejskiej tandecie. Kampania “Krajobraz mojego miasta”
Do Łodzi przyjechało blisko stu przedstawicieli samorządów, uczelni wyższych oraz firm z województwa łódzkiego, aby wziąć udział w spotkaniu w ramach kampanii społecznej. Chodzi o zwrócenie uwagi na kwestię bałaganu reklamowego, spójności małej architektury oraz zróżnicowania zieleni miejskiej.

– Uczestnicy spotkania mogli premierowo zobaczyć film pt. “Krajobraz mojego miasta”, któryma stanowić inspirację do wprowadzania zmian – wyjaśnia Małgorzata Rozbicka, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa. – W materiale filmowym znaleźć można wiele rozwiązań i sugestii ekspertów dotyczących planowania przestrzeni publicznej. Specjaliści zwracają uwagę przede wszystkim na chaos reklamowy nie współgrający z otoczeniem. Ponadto rekomendują, by wzorem miast greckich lub włoskich elewacje budynków, kształty dachów, ogrodzenia, szczególnie w ścisłym, historycznym centrum miasta były ujednolicone, czyli posiadały jednakowy kolor, wzór czy formę. Niezwykle ważna pozostaje także kwestia zieleni miejskiej, bez której przestrzeń staje się betonową pustką. Architekci uświadamiają, że drzewa i krzewy pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, bowiem pomagają również oczyszczać powietrze, dają cień oraz wytłumiają hałasy ulicy.
Produkcja powstała z inicjatywy prof. Magdaleny Gawin, Generalnego Konserwatora Zabytków i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.