Zmiany w finansowaniu uczelni. Minister nauki na kongresie w Łodzi
Minister Jarosław Gowin poinformował, że polskie uczelnie mają dzielić się na dydaktyczne, dydaktyczno – badawcze i badawcze. Naturalną konsekwencją zróżnicowania misji uczelni byłoby wprowadzenie trzech algorytmów podziału dotacji pomiędzy grupy tych uczelni.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego, wicepremier Jarosław Gowinnie ma wątpliwości, że warunkiem powodzenia reform jest zwiększenie środków na szkolnictwo wyższe. – Jednocześnie potrzebne są nowe zasady finansowania uczelni. Przez wiele lat przedsiębiorczość polskich uczelni była w zbyt dużym stopniu oparta na płatnym systemie kształcenia. Ten model takiej quasi-przedsiębiorczości od dawna nie ma racji bytu – podkreślił. W ostatnich latachliczba studentów uczelni niepublicznych spadła o 50 proc., a w uczelniach publicznych odsetek płacących czesne studentów studiów niestacjonarnych spadł o 58 procent. Jest to zatem źródło, które wysycha – podkreślił minister Gowin. – Odpowiedzią uczelni na spadek dochodów powinna być dywersyfikacja źródeł przychodów uczelni. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami uczelnie będązróżnicowane pod względem misji. Oprócz uczelni dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych powstanie w Polsce grupa uczelni badawczych. Uczelnie będą finansowane według trzech różnych algorytmów – wyjaśnił Jarosław Gowin, dodając, żeministerstwo nie zdecydowało jeszcze o kryteriach podziału środków. – Będziemy chcieli wypracować taki system, żebypieniądze były przeznaczane narozwinięcie najmocniejszych stronkażdej z uczelni, dlatego będą one musiały przygotowaćswoistąstrategię rozwoju, pokazać we wniosku, swoje mocne strony.
Wicepremier Jarosław Gowin zapewnił, że zostaną zwiększone nakłady na naukę i szkolnictwo wyższe. – W przyszłości na badania i rozwój ma być przeznaczone 1.7 PKB. Uczelnie dodatkowy miliard będą mogły wykorzystać do 2022 roku. O pieniądze będą mogły starać się w konkursie.- wyjaśnia. – Dodajmy, że pod względem naukowym, najsilniejsze kraje świata już dawno utworzyły badawczy typ uczelni. One w większym stopniu koncentrują się na badaniach naukowych, a najlepsi studenci są kształceni poprzez wciąganie ich w te badania -tłumaczy Jarosław Gowin.
Ministerpo raz kolejny zapewnił, że nie zamierza wprowadzić odpłatności za studia stacjonarne na uczelniach publicznych.
Przewodniczący Konferencji Rektorów Łódzkich Uczelni Publicznych profesor Sławomir Wiak pozytywnie ocenia zmiany, które ma wprowadzić reforma. – Bardzo ważny jestnowy algorytm finansowania, zwany algorytmem “pro-jakościowym”. Politechnika Łódzka zdecydowanie na nim zyskuje. Drugi istotnyelement to aktywność naukowa studentów i pracowników.
O reformie szkolnictwa wyższego w łódzkim EC1 rozmawia kilkuset ekspertów.