Łódzkie metro: koperty otwarte
Do konkursu na wybudowanie tunelu pod Łodzią zgłosiło się sześć firm.
Tunel, który połączy dworce Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską chce wybudować sześć firm.
– Wszystkie oferty mieszczą się w wyznaczonym limicie – mówi wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki. – Najtańsza propozycja opiewa na1,3 miliarda złotych, więc jest duże prawdopodobieństwo, że któraś z ofert zostanie wybrana.
Polskie Linie Kolejowe szacowały projekt na 1,763 mld złotych netto (2,17 mld zł brutto). Wszystkie oferty znalazły się więc w planowanym przez PKP PLK budżecie. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Glermak i Mosty Łódź. Jest ono gotowe wybudować tunel za kwotę 1.359.559.590 zł brutto. Zgodnie z planami tunel ma powstać do 2022 roku. Po rozstrzygnięciu konkursu wykonawca będzie miał 4 lata na sfinalizowanie prac.
Tunel pod Łodziąma usprawnić nie tylko ruch dalekobieżny ale również kolej aglomeracyjną. Określenie “łódzkie metro” nie jest przypadkowe. Dzięki tunelowi bowiem mieszkańcy będą mogli przemieszczać się po mieście. Z Widzewa błyskawicznie dostaniemy się do dworców Łódź Kaliska lub Łódź Żabieniec. Po drodze pociągi zatrzymająsię jeszcze na podziemnej stacji Łódź Fabryczna oraz na dwóch nowych przystankach kolejowych – u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz w okolicach Manufaktury. Co więcej, po wybudowaniu tunelu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, a to oznacza pojawienie się w mieście pociągów łączącychduże aglomeracje oraz pociągów międzynarodowych.
Tunel w znacznej części będzie wykonywany metodą drążenia specjalną tarczą, pozostałe pracebędą prowadzone metodą odkrywkową. Tory znajdą się na głębokości nawet 30 metrów. Prędkość maksymalna w tunelu ma wynosić 100 km/h.