Wieluń bez korków. Otwarcie północnej obwodnicy miasta
Obwodnica Wielunia oficjalnie oddana do użytku. Tuz przed godziną 15 w czwartek (30.03.2017) nowym odcinkiem drogi krajowej numer 74 przejechali pierwsi kierowcy. Inwestycja trwała dokładnie dwa lata i pochłonęła prawie 180 milionów złotych.

Otwarcia trasy dokonał generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Krzysztof Kondraciuk. – Po długiej, kilkudziesięcioletniej batalii o budowę tej obwodnicy, w końcu udało się ukończyć inwestycję. Wieluń teraz odetchnie ale będzie musiał się też przyzwyczaić do spokoju, jaki zapanuje w centrum miasta – podkreślał Kondraciuk.
O budowę obwodnicy władze miasta walczyły od 1990 roku. – Nowa droga nie tylko zmniejsza natężenie ruchu w centrum na osi wschód-zachód, zyskujemy również połączenie z naszą strefą przemysłową – podkreśla burmistrz, Paweł Okrasa.
Północna obwodnica nie rozwiązuje wszystkich problemow komunikacyjnych Wielunia. Potok pojazdów wciąż będzie przejeżdżać przez miasto z południa w stronę drogi S8. – Układ komunikacyjny wokół Wielunia się zmienił i rzeczywiście południowa część miasta będzie teraz obciążona. Sprawie trzeba się przyglądać i zastanawiać nad możliwościami rozwiązania problemu – przyznaje podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Jerzy Szmit.
Obwodnica powstała według tak zwanego modelu skandynawskiego 2+1 (to oznacza, że pasy ruchu wyznaczone są naprzemiennie, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). W ramach inwestycji powstały trzy węzły Biała (początek obwodnicy od strony zachodniej), Raczyn (skrzyżowanie z drogą krajową numer 45 do Sieradza) oraz Jodłowiec od wschodniej strony miasta.
Władze Wielunia zabiegały o obwodnicę przez co najmniej kilkanaście lat. 10 lat temusamorząd odetchnął z ulgą po tym jak zapadła decyzja o budowie trasy S8 z Wrocławia do Warszawy przez Wieluń. Ekspresówka miała stanowić jednocześnie obwodnicę. Decyzją ministerstwa trasa ominęła jednak to miasto skręcając pod Wieruszowem w stronę Sieradza i Łodzi.
Niedługo po otwarciu ekspresówki okazało się, że stara trasa w stronę Bełchatowa i Piotrkowa przez centrum Wielunia i tak generuje duży ruch. Stąd decyzja o budowie 13-kilometrowej obwodnicy.