Klimat Polski kresowej
Wileńskie radziużki, białoruskie dzierużki, huculskie kilimy i niezwykłe czarne hafty poleskie, pochodzące z dawnych Kresów na wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi stanowić będą punkt wyjścia dla opowieści o codziennym życiu kresowiaków
Wystawa pozwoli poznać elementy bogatej regionalnej kultury wieloetnicznej Polski kresowej. Dzięki prezentowanym ludowym tkaninom, a także niekonwencjonalnej aranżacji przestrzeni wystawienniczej autorstwa Franciszka Kłaka, goście muzeum będą mogli niejako zajrzeć do typowego domu mieszkańców Kresów Wschodnich. Znajdą tam między innymi wileńską radziużkę czy pochodzącą z terenu obecnej Białorusi dzierużkę, tkaniny o geometrycznym roślinnym ornamencie, służące jako nakrycia na łóżka.
Oprócz tkanin podziwiać będzie można niezwykle rzadkie czarne hafty poleskie. Zdobiono nimi ręczniki, obrusy oraz fragmenty stroju. Nie występują już w miejscach, w których powstawały, nie zachowały się także w muzeach białoruskich. Do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zostały zakupione z prywatnej kolekcji artystki i entuzjastki kultury ludowej prof. Eleonory Plutyńskiej, której hafty służyły za inspirację przy tworzeniu własnych projektów.
Istotnym uzupełnieniem wystawy będą archiwalne fotografie wnętrz, ludzi i pejzaży, które pozwolą jeszcze lepiej poznać i zrozumieć tamte czasy i tereny, z których pochodzą prezentowane hafty. Zdjęcia zostały wykonane w latach 30. XX wieku przez Józefa Szymańczyka. Negatywy zakopane w walizce w przydomowym ogrodzie cudem przetrwały czas wojny.
Wystawę można zwiedzać do 20 sierpnia, towarzyszyć jej będzie bogaty program edukacyjny: wykład, warsztaty dla dzieci oraz oprowadzania kuratorskie.
Wartoprzeczytać
Klimat Polski kresowej
Wileńskie radziużki, białoruskie dzierużki, huculskie kilimy i niezwykłe czarne hafty poleskie, pochodzące z dawnych Kresów na wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi stanowić będą punkt wyjścia dla opowieści o codziennym życiu kresowiaków
Wystawa pozwoli poznać elementy bogatej regionalnej kultury wieloetnicznej Polski kresowej. Dzięki prezentowanym ludowym tkaninom, a także niekonwencjonalnej aranżacji przestrzeni wystawienniczej autorstwa Franciszka Kłaka, goście muzeum będą mogli niejako zajrzeć do typowego domu mieszkańców Kresów Wschodnich. Znajdą tam między innymi wileńską radziużkę czy pochodzącą z terenu obecnej Białorusi dzierużkę, tkaniny o geometrycznym roślinnym ornamencie, służące jako nakrycia na łóżka.
Oprócz tkanin podziwiać będzie można niezwykle rzadkie czarne hafty poleskie. Zdobiono nimi ręczniki, obrusy oraz fragmenty stroju. Nie występują już w miejscach, w których powstawały, nie zachowały się także w muzeach białoruskich. Do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zostały zakupione z prywatnej kolekcji artystki i entuzjastki kultury ludowej prof. Eleonory Plutyńskiej, której hafty służyły za inspirację przy tworzeniu własnych projektów.
Istotnym uzupełnieniem wystawy będą archiwalne fotografie wnętrz, ludzi i pejzaży, które pozwolą jeszcze lepiej poznać i zrozumieć tamte czasy i tereny, z których pochodzą prezentowane hafty. Zdjęcia zostały wykonane w latach 30. XX wieku przez Józefa Szymańczyka. Negatywy zakopane w walizce w przydomowym ogrodzie cudem przetrwały czas wojny.
Wystawę można zwiedzać do 20 sierpnia, towarzyszyć jej będzie bogaty program edukacyjny: wykład, warsztaty dla dzieci oraz oprowadzania kuratorskie.