Kultowa Syrena obchodzi 60. urodziny
Ponad pół miliona wyprodukowanych pojazdów, kilkanaście modeli wprowadzonych do produkcji seryjnej i kilka egzemplarzy prototypowych – 20 marca 1957 r. w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych rozpoczęto produkcję legendarnej Syrenki.
Początkowo auta produkowano w stolicy, później produkcję przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
Pierwsze pomysły na stworzenie polskiego samochodu małolitrażowego pojawiły się na początku lat 50., prace projektowerozpoczętow maju 1953 roku. Silnikdwusuwowy miał – dość nowatorsko – napędzać przednią oś samochodu.Pierwszy przedprototypowy egzemplarz zaprezentowano w Sylwestra 1953 roku. Auto miało drewniany szkielet nadwozia, potem jednak z takiej konstrukcji zrezygnowano.
Polacy pierwszą Syrenkę mogli zobaczyć w czerwcu 1955 roku podczas XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcję seryjną rozpoczęto 20 marca 1957 roku.
Do roku 1983 powstały kolejne modele Syren: 101,102, 102 S, 103, 103 S, 104, 105 (pierwszy model z drzwiami otwieranymi “z wiatrem” w nie “pod wiatr” – jak w poprzednich modelach), 105 Lux. Legendarne Syreny to także modele towarowo-dostawcze, takie jak np. R-20 i Bosto.Przez lata stworzono także wiele pojazdów prototypowych, które nie doczekały się produkcji seryjnej, jak np. Sport, 7-osobowy Mikrobus, Kombi, 110.
Ostatnia Syrena zjechała z linii produkcyjnej 30 czerwca 1983 roku.