Teatr na żywo czy na DVD? Panel dyskusyjny w Radiu Łódź
Granice sztuki, jej obecny kształt i przyszłość oraz znaczenie internetu i nowych technologii dla teatru – na ten temat, w ramach panelu dyskusyjnego podczas XXIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, dyskutować będą praktycy i teoretycy teatru. Tematowi temu poświęcimy także poniedziałkowe, specjalne wydanie programu Strefa Publiczna, między godz. 20 a 22.
Przyzwyczajeni jesteśmy uznawać, że immanentną cechą teatru jest jego niepowtarzalność i jednorazowość. Że teatr jest tym wyjątkowym rodzajem sztuki, który za każdym razem powstaje w obecności i świadomości widza. Sztuką, w której sens i wymowa teatralnego dzieła nie tylko dopełniają się w świadomości odbiorcy, ale również zmieniają się dzięki jego obecności i interakcji między nim a aktorem. Z drugiej strony teatr to także sztuka, która żywo reaguje na wszelkie przemiany społeczne. W tym również potrzeby współczesnego społeczeństwa korzystającego z nowoczesnych mediów, bazujących na komunikacji internetowej.
Jak pokazują działania podejmowane przez współczesnych twórców, aktor i widz nie muszą przebywać w jednej przestrzeni, aby wejść w interakcję. Gdzie zatem są granice teatru? Czy one w ogóle istnieją? I jak cyberprzestrzeń wpływa na teatralne dzieło zarówno jego tworzenie jak i odbiór? Nad tym zastanowią się uczestnicy dyskusji praktycy i teoretycy teatru.
Moderatorem dyskusji będzie Łukasz Maciejewski dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny. Absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych Fipresci i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT. Dyrektor programowy Festiwalu Kino na Granicy w Cieszynie (od 2015). Ambasador projektu Kultura Dostępna realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury (od 2016). Od 2006 ekspert komisji stałych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Moderator i współorganizator kilkuset festiwali i przeglądów filmowych w Polsce i w Europie. Juror kilkudziesięciu festiwali filmowych, m.in. w Montrealu, Karlovych Varach, Pogoricy, Agadirze, Skopje i Cottbus. Honorowy patron i juror Konkursu Artystyczny Fenomen Rodu Sobocińskich im. Piotra Sobocińskiego.
W dyskusji wezmą udział:
- Anna Augustynowicz – absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 roku inscenizacją sztuki Marka Koterskiego Życie wewnętrzne w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. W latach 90. jako pierwsza w Polsce wprowadzała na scenę nową europejską dramaturgię. Jej spektakle, choć nierzadko budzą kontrowersje, spotykają się z dużym uznaniem krytyków i publiczności, co potwierdzają liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach teatralnych.
- Małgorzata Bogajewska – reżyserka teatralna. Studiowała prawo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aktorstwo w poznańskiej Akademii Sztuk Wizualnych oraz scenopisarstwo na Camerimage Film School w Toruniu. Jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2004-2006 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Sceny Dramatycznej Teatru im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, a od września 2016 jest dyrektorem Teatru Ludowego w Krakowie.
- Ryszard W. Kluszczyński – profesor dr. hab. nauk humanistycznych. Kieruje Zakładem Mediów Elektronicznych w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Badacz współczesnej twórczości artystycznej, w szczególności sztuki nowych mediów, autor licznych książek oraz kurator wystaw prezentujących aktualne awangardowe tendencje artystyczne.
- Adam Woronowicz – aktor teatralny i filmowy. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie. Związany z TR Warszawa, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Ateneum w Warszawie, Teatrem Współczesnym we Wrocławiu i Teatrem Wierszalin. Stworzył ważne role filmowe, m.in. w filmie Popiełuszko. Wolność jest w nas w reżyserii Rafała Wieczyńskiego (2009), w Rewersie Borysa Lankosza (2009), Chopinie. Pragnieniu miłości w reżyserii Jerzego Antczaka (2002) czy Chrzcie w reżyserii Marcina Wrony.