Zbadają ruch wiadomości w internecie. Gdzie się rodzi informacja?
Naukowcy z Politechniki Warszawskiej badają, gdzie jest źródło informacji wielokrotnie powtarzanej przed media. Szukają miejsca w sieci, gdzie dana informacja pojawia się po raz pierwszy i próbują zrozumieć, co sprawia, że wiadomości lub posty opublikowane np. na portalu społecznościowym są przekazywane dalej.
Kierujący zespołem badaczy profesor Janusz Hołyst z Politechniki Warszawskiej wyjaśnia, że dzięki nowoczesnym technologiom informacyjnym ludzie są nie tylko konsumentami informacji, ale także jej producentami. – Naszym celem jest np. sprawdzenie, w jaki sposób różni użytkownicy internetu kontaktują się ze sobą na Twitterze; w jaki sposób podejmujemy decyzję, że jedną informację z Twittera przekazujemy, a inną nie – mówi Janusz Hołyst. Profesor tłumaczy, że naukowców interesuje też kwestia, dlaczego podejmujemy decyzję, że kogoś obserwujemy na Twitterze, a kogoś innego przestajemy obserwować.
Badania mogą być wykorzystane przy planowaniu kampanii reklamowych i wyborczych. Profesor zaznacza, że z pracy naukowców mogą korzystać także dziennikarze, a projekt jest prowadzony wspólnie ze Słoweńską Agencją Prasową.
Janusz Hołyst wyjaśnia, że szefowie redakcji mogą dzięki badaniom sprawdzić, którzy dziennikarze z ich redakcji piszą materiały zdobywające największy odzew i cytowalność, albo kto z odbiorców korzysta z zasobów redakcji bez licencji.
Badania mają charakter interdyscyplinarny i są realizowane we współpracy między innymi z Uniwersytetem Stanforda, Politechniką Wrocławską, Słoweńską Agencją Prasową, naukowcami ze Słowenii i Singapuru. Projekt o nazwie RENOIR jest finansowany ze środków europejskich.
IAR/Katarzyna Ingram