Niedziela, 19 lutego
Wydarzenia, wystawy, projekcje, spotkania, premiery, koncerty. Oto kilka propozycji, w których warto wziąć udział.
Michał Urbaniak gościem Śniadania Awangardowego w Radiu Łódź [transmisja]
Światowej klasy muzyk jazzowy, kompozytor i aranżer Michał Urbaniak będzie gościem specjalnym kolejnego Śniadania Awangardowego w klubie Lokal. Spotkanie będzie transmitowane na żywo w Radiu Łódź.
Wydarzenie wpisuje się w całoroczny cykl imprez pod hasłem “Łódź Stolicą Awangardy”, zorganizowanych w związku z obchodzonym w tym roku stuleciem awangardy w Polsce. Tym razem głównym tematem spotkania będzie muzyka.
Wśród gości, poza Michałem Urbaniakiem, będą takżePiotr Trzaskalski, Marcin Stańczyk, Marek Kądziela i Andrzej Wendland. Spotkanie poprowadzą Marcin Tercjak z Radia Łódź i Dariusz Pawłowski z Dziennika Łódzkiego.
Śniadanie będzie także transmitowane na żywo w Radiu Łódź. Polecamy się w niedzielę, 19 lutego o godzinie 11.

Niepokój Mrożka. Ryszard Brylski wyreżyserował “Policję” w Nowym [premiera]
Debiutancka sztuka Sławomira Mrożka w reżyserskiej interpretacji Ryszarda Brylskiego zagościła na deskach Teatru Nowego w Łodzi.
Za adaptację tekstu Mrożka odpowiada Martyna Quant, która zapewnia, że dokonała jedynie kosmetycznych zmian. – Nie manipulowałam Mrożkiem, nie śmiałabym i nie było takiej potrzeby. Moja praca polegała na tym, żeby zdjąć z tekstu kostium, który dziś mógłby być nieczytelny. Chciałam żeby ten tekst trafił do młodego widza, bo pisany był też przez młodą osobę – dodaje Quant.
“Policja” demaskuje mechanizmy rządzące państwem totalitarnym. Osią fabuły jestchęć podpisania aktu lojalności wobec władzy przez ostatniego więźnia politycznego. – Na pewno nie chcemy zbudować rzeczywistości kabaretowej. To byłoby wbrew Mrożkowi i jego intencjom. On sięga głębiej. Jego teksty są podszyte lękiem, niepokojem egzystencjalnym. Nie zapominamy jednak o absurdzie – mówi reżyser Ryszard Brylski.
Na scenie zaprezentują sięMirosława Olbińska, Wojciech Bartoszek, Wojciech Droszczyński, Artur Gotz, Krzysztof Pyziak i Sławomir Sulej. Za scenografię odpowiada Wojciech Żogała, który ostatnio pracował przy filmowej “Sztuce kochania”.
Premierowo “Policję” na Małej Scenie Teatru Nowego zobaczymy 17, 18 i 19 lutego. Początek spektaklu o godzinie 19:15.

40-lecia pracy artystycznej Piotra Redeła [koncert]
W Filharmonii Łódzkiej z okazji 40-lecia pracy artystycznej Piotra Redeła zagrają zamojscy symfonicy.
Piotr Redeł swoją drogę zawodową rozpoczął w 1977 r. jako skrzypek Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W latach 1981-1983 był koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej w Bari (Włochy), następnie Teatru Wielkiego w Łodzi; w latach 1987-2007 pełnił w FŁ funkcję koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej, a w okresie 1997-2001 dyrektora artystycznego. W latach 1993-2007 był I skrzypkiem Kwartetu Smyczkowego im. A. Rubinsteina. Obecnie jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu i szefem Orkiestry Kameralnej Symfoników Zamojskich. Orkiestra Symfoniczna im. K. Namysłowskiego (dawniej: Włościańska Orkiestra Karola Namysłowskiego) od 1881 r. pełni rolę ambasadora polskiej kultury, występując w wielu miastach kraju i poza jego granicami. Orkiestrę Kameralną, powołaną z inicjatywy dyrektora Orkiestry Symfoniczne Tadeusza Wicherka i Piotra Redeła, tworzy 16 muzyków.
Podczas jubileuszowego koncertu zaprezentuje się Orkiestra Kameralna Symfoników Zamojskich (przy Orkiestrze Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu). W programie między innymi: J. Strauss Walc Wiener Blut op. 354, E. Strauss Unter der Enns op. 121 iL. Anderson Blue Tango.
Koncert odbędzie się w niedzielę, 19 lutego o godz. 17 w Filharmonii Łódzkiej przy ul. Narutowicza 20/22.

Finałowe czytania w Teatrze im. Stefana Jaracza [teatr]
“Przygoda z Vaterlandem” Leona Kruczkowskiego i “Typ A” Marii Mrozowicz-Szczepkowskiej to dwa ostatnie teksty prezentowane w ramach cyklu “Czytanie performatywne” w Teatrze im. Stefana Jaracza.
Autorką cyklu jest prof. Krystyna Duniec – znawczyni dramaturgii dwudziestolecia międzywojennego i propagatorka kobiecego pisarstwa. W ostatnich czytaniach udział wezmą: Monika Badowska, Urszula Gryczewska, Izabela Noszczyk, Anna Sarna i Ewa Wichrowska.
Leon Kruczkowski w “Przygodzie z Vaterlandem” (1935), komedii kryminalnej, opartej na autentycznej historii małego aferzysty, który przywłaszczając życiorys żołnierza-bohatera zrobił zawrotną karierę w przedhitlerowskich Niemczech, obnażył strategie totalitaryzmu: skoro naród uwierzył w bohatera, to ten choć oszust, może zostać wykorzystany jako skuteczna tuba propagandowa. Sztuka nie doczekała się poza jedną premierą przedwojenną w Teatrze Comedia i inscenizacją Kazimierza Dejmka w 1963 roku w Teatrze Narodowym żadnych znaczących wystawień.
Natomiast “Typ A” Marii Morozowicz-Szczepkowskiej nigdy nie został opublikowany, czytanie w Teatrze im. Jaracza jest pierwszym jej upublicznieniem od czasu premiery w Ateneum w 1934 roku. Typ A, gdzie bezrobotny inteligent, zamiatający ulice dostaje się w ręce spółki trzech kobiet: uczonej, badającej możliwości rozwoju ludzkości bez udziału mężczyzn, malarki eksperymentującej z nim erotycznie oraz zakochanej prostytutki rewidował porządek patriarchalny i obyczajowy konserwatyzm, narażając autorkę na zarzut nieznośnego dydaktyzmu feministycznego i naiwnych pretensji do przerabiania świata.
Teatr im. Stefana Jaracza na czytanie zaprasza w niedzielę, 19 lutego. Początek o godz. 18.

“Uniwersytet Różnorodny” w Manufakturze [wystawa]
Na terenie łódzkiej Manufaktury otwarto wystawę “Uniwersytet Różnorodny”. Ekspozycja prezentuje blisko 40 portretów polskich i zagranicznych studentów Uniwersytetu Łódzkiego.
Wartoprzeczytać
Rektor Antoni Różalski mówi, że wystawa nawiązuje do wielokulturowości miasta i podkreśla międzynarodowy charakter uczelni. – Mamy blisko 2,5 tys. studentów z 95 krajów – dodaje. – Chcemy pokazać uniwersytet, jako uczelnię otwartą, która wita zawsze z otwartymi rękami pracowników z zagranicy oraz studentów.
Zagraniczni studenci na wystawowych planszach polecają również atrakcje ze swoich krajów. Kierownik Biura Współpracy z Zagranicą Uniwersytetu Łódzkiego Liliana Lato dodaje, że na Uniwersytecie Łódzkim uczą się studenci z najbardziej egzotycznych zakątków świata. -Najwięcej studentów pochodzi z Ukrainy, Turcji, Chin, Hiszpanii i Białorusi – wymienia. – Nie brakuje też gości z tak egzotycznych dla nas krajów jak Nikaragua, Zimbabwe, Indonezja, Nigeria czy Tajwan.
Wystawę “Uniwersytet Różnorodny” w łódzkiej Manufakturze można oglądać do połowy marca.
