Autobusy Koro pozostają na liniach 58 i 58A
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom autobusy firmy Koro nie znikają z łódzkich ulic i nadal będą wozić pasażerów linii 58 i 58A. Z końcem roku wygasa kilkuletnia umowa na obsługę linii przez prywatnego przewoźnika i na trasy miały wyjechać autobusy MPK. Wczoraj jednak firmy dogadały się i zgierskie Koro nie będzie już obsługiwać linii samodzielnie, tylko jako podwykonawca. Dla pasażerów oznacza to jedno nic się nie zmieni, i do pracy lub do szkoły dojadą tymi samymi pojazdami co do tej pory.

Wiadomość ta z pewnością ucieszy mieszkańców m.in. Stoków, Mileszek i Janowa, który protestowali w sprawie przejęcia linii 58 i 58A przez MPK. Powołali do życia komitet społeczny, a pod petycją o niewprowadzanie żadnych zmian zebrali ponad 2,2 tys. podpisów. Argumentowali, że autobusy jeżdżą bardzo punktualnie, zwracali też uwagę na uprzejmość i wysoką kulturę osobistą kierowców.
Zmiany miały być wprowadzone, ponieważ w listopadzie 2010 roku łódzka Rada Miejska podjęła uchwałę, na mocy której spółce MPK-Łódź powierzono obsługę wszystkich linii autobusowych i tramwajowych. Zapisy ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym pozwalają jednak, aby miejski przewoźnik wybrał podwykonawcę do realizacji poszczególnych zadań, dlatego też autobusy Koro nadal będą obsługiwać linie 58 i 58A.
– Jeśli chcielibyśmy powierzyć obsługę linii 58 firmie Koro, to najpierw należałoby zmienić zapisy w tej uchwale, a następnie przystąpić do wybrania przewoźnika w drodze przetargu wyjaśniał Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. – Zanim miałby nastąpić przetarg na obsługę, rok wcześniej należałoby zamieścić stosowne ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej. Po tym moglibyśmy przystąpić do wyboru przewoźnika. Procedura przetargowa nie dawałaby jednak pewności, że obsługę wygrałaby firma Koro.
Linia 58 i jej wariant, czyli 58A pozostają zatem jako jedyne obsługiwane nie przez miejskiego przewoźnika, tylko przez prywatną firmę. Wyjątkiem pojawiającym się na łódzkich drogach jest także zgierska linia autobusowa 6, która wjeżdża w granice administracyjne miasta pod dworzec Łódź Kaliska.
MPK pozostaje natomiast monopolistą w ruchu tramwajowym, obsługując wszystkie linie miejskie i podmiejskie. Do 31 marca 2012 roku po Łodzi, a także do Zgierza, Ozorkowa, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska m.in. na liniach 43 i 46, kursowały tramwaje Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej i Tramwajów Podmiejskich. Na mocy wspomnianej ustawy dzień później na trasy wyjechały pojazdy MPK. Choć często były to te same wagony MPK przejęło bowiem tabor likwidowanych firm.
