Przedświąteczne zakupy. Warto uważać na chwyty marketingowe
Zdrowy rozsądek i umiar – o te cechy najtrudniej podczas dużych przedświątecznych zakupów. Szczególnie, gdy dyskonty kuszą nas klimatycznym wystrojem oraz przecenami. Podczas odwiedzania sklepów warto pamiętać o tym, by w torbach wynosić jedynie potrzebne rzeczy.
Psycholog biznesu Alicja Grochowska zwraca uwagę, że specjaliści od reklamy w hipermarketach wykorzystują wszystkie zmysły klientów. Ich celem jest stworzenie klimatu sprzyjającego zakupom. – Z jednej strony jest muzyka, a zdrugiej eksperci wpływają na nasze bodźce wzrokowe, stąd liczne dekoracje. Dzięki temu budzi się w nas nostalgia do dzieciństwa. Część centrów handlowych emituje też zapachy przypominające o świętach – zauważa Grochowska.
Ekspertka wskazuje, że sposobem na efektywne zakupy może być uprzednie sporządzenie listy produktów. Istotne jest też, by przed ich kupnem porównywać, pytać i konsultować. – To postawa świadomego konsumenta – dodaje Alicja Grochowska. – Trzeba czytać etykiety – wyjaśnia ekspertka.
Według sondażu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeciętna polska rodzina wyda na organizację Świąt Bożego Narodzenia niemal 1,5 tysiąca złotych.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |
/IAR