Kontrowersyjny prezes z poczty. Filmowcy protestują w sprawie Oświatówki
Blisko trzydzieści osób związanych z łódzkim środowiskiem filmowym podpisało się pod listem, krytykującym nowego prezesa Wytwórni Filmów Oświatowych. Według nich, wybór związanego w ostatnich latach z Pocztą Polską, Radosława Tyrakowskiego świadczy o planach likwidacji Oświatówki.

List wystosowałoStowarzyszenie Twórców Filmu i Sztuk Wizualnych “Ars Visa”. Podpisali się pod nimreżyserzy, operatorzy i środowisko akademickie:
Nie zgadzamy się na działania ewidentnie zmierzające do zaprzepaszczenia dorobku artystycznego i intelektualnego kilku pokoleń polskich filmowców. Nie zgadzamy się na to, aby najdłużej działającą Wytwórnią filmową w naszym kraju zarządzali ludzie niekompetentni, którzy nie są związani ze sztuką i nie znają specyfiki przemysłu filmowego.
Radosław Tyrakowski zastąpił na stanowisku Jacka Schmidta, który funkcję prezesa Wytwórni Filmów Oświatowych pełnił od lipca 2015 roku. W lutym, Urząd Marszałkowski w Łodzi, któremu podlega Oświatówka, ogłosił ponowny nabór na prezesa. Trwał on jedynie tydzień, a to wywołało burzę w środowisku filmowym.
Pomimokrótkiego terminu, swoje kandydatury zdążyli zgłosić między innymi Jacek Talczewski, reżyser i producent oraz Sławomir Kalwinek, dokumentalista, producent, prodziekan Wydziału Reżyserii PWSFTviT. Wybranych kandydatów przesłuchano 29 lutego. Następnego dnia, czyli 1 marca zatrudniono już nowego prezesa WFO – Radosława Tyrakowskiego.
Joanna Blewąska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego podkreśla, że wybór nowego prezesa podyktowany był dbałością o rozwój instytucji. – Życie pokazało, że przed Wytwórnią Filmów Oświatowych czekają nowe wyzwania. Stąd decyzja o nowymnaborze ofert – dodaje Blewąska.
Emocje podgrzewał dodatkowo fakt, że nowy prezes Radosław Tyrakowski nie ma doświadczenia w branży filmowej. Przez ostatnie lata związany był między innymi z Pocztą Polską.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego chwalą wybranego prezesa i podkreślają jego doświadczenie na stanowiskach kierowniczych. – Nastawiono się na to, żeby był to prezes, który będzie zarządzał spółką w stricte biznesowym aspekcie.Wiceprezes, którym jest Jacek Schmidt ma być odpowiedzialny za kwestię produkcji filmowej – mówi Joanna Blewąska z Urzędu Marszałkowskiego.
Według sygnatariuszy listu, zmiany na stanowisku, to pierwszy krok w likwidacji Oświatówki. Mówi się między innymi o przeniesieniu jej w struktury Narodowego Centrum Kultury Filmowej. – Chodzi tu o przejęcie majątku i odsunięcie Wytwórni od działań czysto edukacyjnych i filmowych. Do tego przecież Wytwórnia służy. Wystosowaliśmy taki list do twórców filmowych. Ci, bez problemu go podpisują, bo nie zgadzają się na taką sytuację. Nie może być tak, że urzędnik pocztowy coś kręcił, nie wokół filmu, ale wokół majątku – mówi Józef Romasz, operator filmowy i wykładowca łódzkiej filmówki.
Mimo kilku podejmowanych prób, nowy prezes WFO nie udzieliłnam komentarza w tej sprawie.
Posłuchaj całego materiału i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Kontrowersyjny prezes z poczty. Filmowcy protestują w sprawie Oświatówki | audio (m4a) audio (oga) |
Przeczytaj cały listStowarzyszenia Twórców Filmu i Sztuk Wizualnych “Ars Visa”:
Łódź, 16 marca 2016 roku
Szanowni Państwo, Drodzy Koleżanki i Koledzy,
Stowarzyszenie Twórców Filmu i Sztuk Wizualnych Ars Visa z siedzibą w Łodzi wyraża stanowczy protest wobec działań łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego, prawnego właściciela Wytwórni Filmów Oświatowych Sp. z o.o.
Urząd Marszałkowski usunął ze stanowiska prezesa zarządu WFO Jacka Schmidta wykształconego doświadczonego reżysera i menedżera, a na skutek wadliwych procedur konkursu nie dopuścił na to stanowisko innych twórców filmowych z doświadczeniem producenckim, w tym wykładowcę PWSFTviT w Łodzi. Na to miejsce powołał natomiast Radosława Tyrakowskiego, który w ostatnich latach pełnił funkcję dyrektora Centrum Poczty w Sieradzu i dyrektora Regionu Sieci Poczty Polskie w Łodzi. Urzędnik pocztowy został więc prezesem ostatniej działającej wytwórni filmowej w Łodzi.
W czerwcu ubiegłego roku ze stanowiska prezesa zrezygnowała, wobec braku zrozumienia dla specyfiki WFO, profesjonalna kierowniczka produkcji i producent filmowy Katarzyna Madaj-Kozłowska. W rezultacie, w lipcu 2015 roku rozpisano konkurs na stanowisko prezesa. Kandydaci mieli wówczas dwa tygodnie na składanie dokumentów, zaś rozstrzygnięcie nastąpiło we wrześniu z zachowaniem procedur konkursowych. Prezesem został Jacek Schmidt, od wielu lat związany z WFO, doskonale orientujący się w charakterze pracy, zadań i misji Wytwórni.
19 lutego 2016 r. rozpisano w trybie nagłym nowy konkurs na to stanowisko bez wiedzy dotychczasowego prezesa. Kandydaci mieli siedmiodniowy termin składania ofert do 26 lutego. Mimo tak krótkiego terminu, swoje kandydatury zdążyli zgłosić m.in. Jacek Talczewski, reżyser i producent oraz Sławomir Kalwinek, dokumentalista, producent, prodziekan Wydziału Reżyserii PWSFTviT. Kandydatów przesłuchano 29 lutego (choć Jacek Talczewski został z nieznanych przyczyn pominięty), a już następnego dnia, czyli 1 marca zatrudniono jako prezesa WFO pana Radosława Tyrakowskiego.
Szereg wątpliwości budzi to nagłe i pospieszne działanie, w którym naruszone zostają procedury konkursu. Pod znakiem zapytania stoi dobro Wytwórni. Jak to jest możliwe, iż Radosław Tyrakowski, związany wcześniej z urzędami pocztowymi województwa łódzkiego, posiada większe kompetencje od wykształconych, doświadczonych i sprawdzonych producentów filmowych przez wiele lat zarządzających projektami i instytucjami przemysłu filmowego?
Obawiamy się, iż nowy prezes WFO ma jedynie pełnić funkcję likwidatora instytucji o 70-letniej tradycji z imponującym dorobkiem blisko 5000 filmów, znajdujących się w jej archiwum. Przypominamy, że dorobek Wytwórni jest naszym wspólnym dziedzictwem narodowym, wielokrotnie nagradzanym na całym świecie. Pierwsza polska nagroda w Cannes została przyznana właśnie filmowi zrealizowanemu w WFO. Z Wytwórnią związana była
w minionych latach większość polskich twórców filmowych także wybitnych fabularzystów. Wytwórnia to tradycja, ale także teraźniejszość. Od kilku lat realizuje szeroko zakrojony plan cyfrowej rekonstrukcji swoich zasobów filmowych. Prowadzi liczne zajęcia edukacyjne dla młodzieży. Organizuje Międzynarodowy Festiwal Filmów Przyrodniczych im. W. Puchalskiego. Nadal również wspiera filmowców, w tym także studentów i absolwentów łódzkiej Szkoły Filmowej.Dlatego zwracamy się z apelem do wszystkich środowisk związanych z kulturą i sztuką, do kolegów filmowców w całej Polsce o poparcie naszego protestu. Nie zgadzamy się na działania ewidentnie zmierzające do zaprzepaszczenia dorobku artystycznego i intelektualnego kilku pokoleń polskich filmowców. Nie zgadzamy się na to, aby najdłużej działającą Wytwórnią filmową w naszym kraju zarządzali ludzie niekompetentni, którzy nie są związani ze sztuką i nie znają specyfiki przemysłu filmowego.
Podpisali:
- Józef Romasz – Stowarzyszenie ARS VISA, operator filmowy, wykładowca PWSFTviT
- Monika Zawadzka – Stowarzyszenie ARS VISA, montażystka filmowa
- Zbigniew Wichłacz – Stowarzyszenie ARS VISA, operator filmowy, wykładowca PWSFtviT
- Krzysztof Ptak – Stowarzyszenie ARS VISA, operator filmowy, wykładowca PWSFTviT
- Katarzyna Wielechowska – Stowarzyszenie ARS VISA, wykładowca UŁ
- Tomasz Edelman – Stowarzyszenie ARS VISA, operator filmowy, wykładowca PWSFTviT
- Roman Dębski – Stowarzyszenie ARS VISA, realizator filmowy i edukator, przez trzydzieści lat pracownik WFO, obecnie emeryt
- Witold Szymczyk – Stowarzyszenie ARS VISA, reżyser, wykładowca PWSFTviT
- Justyna Król – Stowarzyszenie ARS VISA, montażystka
- Bogumiła Kłopotowska – Stowarzyszenie ARS VISA, konsultant muzyczny i operator dźwięku
- Andrzej Musiał Stowarzyszenie ARS VISA, operator filmowy, wykładowca PWSFTviT
- Jolanta Dylewska – operatorka filmowa, wykładowca PWSFTviT
- Janusz Majecki – biolog, konsultant naukowy filmu przyrodniczego, wykładowca UŁ
- Jolanta Lemann-Zajicek – historyk filmu, wykładowca PWSFTviT
- Edward Zajicek, ekonomista – wykładowca PWSFTviT
- Wojciech Maciejewski – reżyser filmowy, dokumentalista
- Stanisław Kwiatkowski, specjalista techniki zdjęciowej, członek SFP
- Mikołaj Haremski reżyser filmowy
- Grzegorz Jarmocewicz dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO oraz wykładowca AFiP w Białymstoku
- Andrzej Adamczak – operator filmowy
- Grzegorz Łoszewski – scenarzysta
- Paweł Pełech – operator obrazu
- Jakub Walter – operator filmowy, montażysta, właściciel firmy Walter Studio
- Adam Dębski – specjalista ds. marketingu
- Artur Frątczak- operator filmowy, dokumentalista, współpracownik WFO
- Jarosław Sterczewski – kolorysta filmowy, wykładowca PWSFTviT
- Zofia Kucharska-Kowalik operator dźwięku
WIĘCEJ INFORMACJIO KULTURALNEJ ŁODZI I REGIONIE. SPRAWDŹ TEŻ NASZ KALENDARZ WYDARZEŃ. |