Lalki inspirowane dziećmi. Prezentuje Renata Gołaszewska-Adamczyk
W łódzkim Teatrze Arlekin można oglądać wystawę Polskiej Lalki Artystycznej.

To grupa zrzeszająca artystów z całej Polski. W Arlekinie swoje prace prezentuje Renata Gołaszewska-Adamczyk. – Wszyscy robią lalki, każdy inne, z innej materii, inaczej na nie patrzymy. Wszystkie te lalki są takie bardzo indywidualne. Nie są one lalkami ilustrującymi coś, one są same w sobie dziełami sztuki – mówi artystka.
W swoich pracachGołaszewska-Adamczyk inspirowała się przede wszystkim emocjami dzieci. – Chciałam je uczłowieczyć. I nie w taki sposób,by pokazać realizm, ale przede wszystkim, by pokazać emocje dzieci. Tutaj inspiracją były przede wszystkim moje własne dzieci – dodaje.
Wystawa będzie czynna do końca marca.
Renata Gołaszewska-Adamczyk urodziła się w 1974 r. na Podlasiu. Ukończyła studia pedagogiczno-plastyczne na Uniwersytecie Łódzkim oraz z wyróżnieniem szkołę charakteryzacji teatralno-filmowej w Warszawie. Posiada 15-letnie doświadczenie pedagogiczne jako pedagog-wychowawca, animator oraz instruktor terapii zajęciowej.
Lalki były obecne w życiu Renaty od bardzo dawna, prawie od zawsze. Prawdziwy przełom w tej dziedzinie nastąpił, gdy została matką. Od 2011 r. zajmuje się tworzeniem lalek. Wyrażają one psychikę dziecka, a u dorosłych wyzwalają uczucie empatii, czułości i ciepła. Wystawiała swoje lalki m.in na DOLL Prague 2013 międzynarodowej wystawie odbywającej się w czeskiej Pradze. Najchętniej tworzy z materiałów naturalnych takich jak wełna, tkanina czy papier mache. Mawia, że twórczość powinna być bliska i osobista. Chce by takie były jej lalki z sercem i duszą.
Jest pomysłodawcą, współtwórcą i członkiem grupy Polska Lalka Artystyczna POLA, która zrzesza polskich artystów lalkarzy; przy założeniu, że za lalkę artystyczną uważamy obiekt plastyczny, rodzaj rzeźby w swoisty sposób portretujący człowieka. Taka lalka powinna być dziełem całkowicie autonomicznym. Nie lalką teatralną, nie postacią ilustrującą jakąś fabułę, nie elementem większej kompozycji. Nieistotne jest tworzywo, z którego lalka powstaje. Ważna jest siła przekazu estetycznego i emocjonalnego. Oczywiście kryterium rozstrzygającym o wartości artystycznej naszych lalek powinna być rzetelność formalna. Formę rozumiemy w sposób tradycyjny, jako zbiór zasad stanowiących o wartości dzieła.
Do grupy POLA należą: Klaudia Gaugier, Renata Gołaszewska-Adamczyk, Katarzyna Hołda, Paulina Kara, Piotr Koński, Inez Krupińska, Małgorzata Maćkowiak i Józef Wilkoń.