Święta przede wszystkim rodzinne
Dla ponad połowy dorosłych Polaków Boże Narodzenie to przede wszystkim święta rodzinne. Tylko niespełna jedna czwarta ankietowanych podkreśla w tych świętach głównie wymiar religijny, a niemal co piąty tradycję chrześcijańską.

Ci, którzy znajdują inne określenia na Boże Narodzenie, najczęściej twierdzą, że są to święta religijno-rodzinne (2,5%) lub łączące wszystkie trzy wymiary (1%), albo – po prostu – czas wolny (0,5%).
Poza najbliższą rodziną gromadzącą się przy wigilijnym stole, ciągle niezmiernie ważne jest dla Polaków pielęgnowanie tradycyjnych zwyczajów. Jak wynika z deklaracji, w niemal wszystkich polskich rodzinach kultywowany jest zwyczaj wzajemnego składania sobie życzeń (99%), dzielenia się opłatkiem i spożywania wigilijnych potraw (po 98%). Ponadto niemal powszechnie ubiera się choinkę (96%), odwiedza krewnych i znajomych w celu złożenia im życzeń (92%), przygotowuje dodatkowe nakrycie na stole dla niespodziewanego gościa (91%), obdarowuje prezentami (89%) oraz zachowuje post w dzień Wigilii (86%). W większości polskich domów śpiewa się kolędy (79%), wkłada pod obrus siano (77%), odwiedza groby bliskich (76%), czeka z rozpoczęciem kolacji na pierwszą gwiazdkę (75%), wysyła SMS-y z życzeniami (74%), a na wieczerzę wigilijną przygotowuje zwyczajową liczbę potraw (73%).
Nieco mniej popularne są zwyczaje stricte religijne, takie jak udział w Pasterce (69%), przystępowanie do spowiedzi (69%), odmawianie modlitwy i odczytywanie fragmentu Pisma Świętego (67%). W blisko dwóch trzecich rodzin nadal wysyła się tradycyjne kartki świąteczne (63%), choć dość często uzupełniane są one lub zastępowane kartkami elektronicznymi bądź e-mailami z życzeniami (42%). W domach blisko połowy badanych wywiesza się świąteczne wianki (49%), a mniej więcej w co trzeciej rodzinie zachowywany jest zwyczaj dzielenia się opłatkiem ze zwierzętami (37%) oraz zapraszania na Wigilię osoby samotnej lub ubogiej (33%). Niespełna jedna czwarta badanych przyznaje, że w ich rodzinie w Wigilię ktoś przebiera się za świętego Mikołaja i rozdaje prezenty (23%).
Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo w dniach 3-10 grudnia 2015 roku na liczącej 989 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.