Poniedziałek, 7 listopada
Wydarzenia, wystawy, projekcje, spotkania, premiery, koncerty… Oto kilka propozycji, w których warto wziąć udział.
Będzie galancie! Podsumowanie roku z Bałutami
Po blisko 22 wydarzeniach, Centrum Dialogu podsumowuje rok poświęcony 100. rocznicy przyłączenie Bałut do Łodzi.
W programie wieczoru nie zabraknie wspomnień. Spotkamy się też z twórcami “Bałuckiego słownika”, a na finał zaplanowano spektakl narracyjny na motywach “Ciotki Ester” Arie Aksztajna w wykonaniu Oli Wielemborek, Pauliny Jabłońskiej i Ady Słowikowskiej.
Dokładnie 100 lat temu latem 1915 roku wieś Bałuty została przyłączona do Łodzi, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana przez cały rok 2015 realizuje szereg projektów związanych z promocją tej części miasta, gdzie znajduje się także siedziba Centrum Dialogu.
Bałuty to największa i najbardziej rozpoznawalna dzielnica Łodzi. Jej nazwę znają warszawiacy, ale mogli o niej słyszeć nawet i nowojorczycy. W świecie rozsławiło ją to, że na Bałutach przed wojną znajdowała się dzielnica żydowska, a w czasie wojny Niemcy utworzyli tam getto. Historia Bałut ma swoją mitologię. To dzielnica prostytutek, złodziei i alfonsów, ale też ortodoksyjnych Żydów, dzielnica fabrycznej Łodzi bez dużych fabryk i największych łódzkich cmentarzy. Ale historia Bałut ciągle dopisuje kolejne rozdziały, pojawiają się nowe postaci ważne dla tej dzielnicy, nowe miejsca i zdarzenia. Chcemy zebrać jak najwięcej opisów zarówno dawnych Bałut, jak i tych współczesnych, by wspólnie stworzyć Bałucki Słownik złożony z ważnych i znanych bałuckich haseł dla ludzi, których spotkamy w czasie naszych spacerów.
Podsumowanie całorocznego projektu w poniedziałek, 7 grudnia o godzinie 18 przy ulicy Wojska Polskiego 80.

Mikołajkowe warsztaty w Atlasie Sztuki [zajęcia dla dzieci]
Mikołajkowe warsztaty to kontynuacja cyklu spotkań odbywających się niemal od ponad dwóch lat przy okazji kolejnych wystaw w Atlasie Sztuki. Każdorazowo tematyka zajęć jest powiązana z aktualną wystawą. W przypadku najbliższego spotkania będzie to ekspozycja obrazów autorstwa Jerzego Nowosielskiego, którą można oglądać do 20 grudnia.
Tradycyjnie, warsztaty w Atlasie Sztuki rozpoczną się od wprowadzenia, podczas którego Agata Mendrychowska, kurator galerii, opowie o ekspozycji, życiu autora i okoliczności powstania poszczególnych jego prac, technice ich wykonania oraz ciekawostkach wzbogacających odbiór dzieł. Wprowadzenie stanowi istotną podstawę dla młodych uczestników warsztatów, którzy po krótkiej prelekcji przystąpią do własnoręcznego wykonywania prac plastycznych. Dodatkowo, z okazji Mikołajek, dzieci otrzymają Atlasowe maskotki.
Półtoragodzinne (trwające od 16:30 do 18:00) zajęcia odbywają się bezpłatnie i mają charakter otwarty, a rodzice i opiekunowie młodych uczestników mogą spędzić czas w galerii przy filiżance kawy lub herbaty.

Sztuka fugi, czyli muzyczne Himalaje [koncert]
“Wieczór muzyczny w poniedziałek 7 grudnia będzie w Akademii Muzycznej w Łodzi wyjątkowym koncertem. Wypełni go w całości mistrzowskie dzieło Jana Sebastiana Bacha pt. “Kunst der Fuge”, czyli “Sztuka fugi”.
Niewielu artystów porywa się na wykonanie w ramach jednego wieczoru czternastu fug i czterech kanonów, które tworzą ten cykl. W Akademii zagra je pianista Andrzej Ślązak artysta zafascynowany muzyką dawną i muzyką współczesną. Miłośników Bacha i artystycznych wyzwań zapraszamy w muzyczne Himalaje do Sali kameralnej uczelni (al. 1 Maja 4) na godz. 18.15. Wstęp wolny.
“Die Kunst der Fuge” BWV 1080 to jedno z ostatnich dzieł Jana Sebastiana Bacha, z niedokończoną finałową fugą, w której kompozytor wykorzystał swój muzyczny podpis, czyli czterodźwiękowy motyw muzyczny układający się w nazwisko B-A-C-H. Jeden z synów Bacha dopisał w partyturze dzieła, że to właśnie w miejscu, gdzie pojawia się ten motyw, kompozytor zmarł, nie dokończywszy dzieła. Sztuka fugi fascynuje mistrzowską techniką polifoniczną jest niedościgłym wzorem wielogłosowej kompozycji łączącej kilka niezależnych, a jednocześnie idealnie współgrających ze sobą głosów. Wszystkie części cyklu (fugi i kanony) oparte są na jednym temacie muzycznych. Bach nie pozostawił wskazówek co do obsady wykonawczej tego cyklu, dlatego można go spotkać w dziesiątkach różnych interpretacji: od solowych granych na fortepianie, klawesynie czy organach, przez różnorodne wersje kameralne po opracowania na wielką orkiestrę symfoniczną. Jako mistrzowska synteza arytmetyki, kontrapunktu i psychologii dzieło to uchodzi za kamień filozoficzny muzyki.
