Przyda się innowacyjność. Zmianiają się unijne zasady finansowania
Unia Europejska nie będzie już tak chętnie jak do tej pory finansowała projektów infrastrukturalnych. Trzeba będzie wykazać się większą kreatywnością, mówią uczestnicy Open Days.
Polska powinna przyśpieszyć zamykanie i rozliczanie projektów w infrastrukturę kolejową, uważa rzecznik polityki regionalnej i transportowej w Komisji Europejskiej Jakub Adamowicz. Jak podkreśla w Polsce projekty kolejowe najsłabiej wykorzystują środki unijne. – Tu jest najwięcej potencjału do nadgonienia – przekonuje Adamowicz i podaje przykład dworca łódź Fabryczna. – Dworzec ma prawie roczne opóźnienie, a jest finansowany w ramach zamykanej właśnie perspektywy. Co prawda – zaznacza – Komisja Europejska nie widzi na razie projektów, które są krytycznie zagrożone, ale trzeba się pośpieszyć, nie tylko czasowo, ale też jakościowo, żeby wszystko zakończyć miękkim lądowaniem – tłumaczy.
Dworzec Łódź Fabryczna ma być ukończony w pod koniec przyszłorocznych wakacji. Według pierwszych planów pasażerowie mieli z niego korzystać już w tym roku.
Polska w perspektywie finansowej Unii Europejskiej do 2020 roku jest największym odbiorcą funduszy regionalnych. Do kraju może trafić aż 78 miliardów.