“Leksykon mistrzów” w Muzeum Pałac Herbsta
Dlaczego Olga Boznańska nie opuszczała swojej pracowni? Kto potajemnie kupował jej obrazy? I dlaczego dzieła mają charakterystyczną, przydymioną kolorystykę? Odpowiedzi na te pytania poznają uczestnicy czwartkowego spotkania dla seniorów z cyklu “Leksykon mistrzów”.
– Ideą cyklu jest prezentacja dzieł oraz sylwetek najznamienitszych artystów polskich tworzących w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku. Wybraliśmy tych, których prace są eksponowane w Galerii Sztuki Dawnej, mieszącej się w Pałacu Herbsta – mówi Maria Milanowska z Działu Sztuki Dawnej Muzeum Pałac Herbsta.
Podczas najbliższego spotkania opowie o życiu i twórczości Olgi Boznańskiej. W Galerii Sztuki Dawnej są eksponowane dwa jej obrazy: “Portret Eugene’a Gondona” i “Portret pianistki Fridy Eissler”.
Pochodząca z Krakowa malarka większość życia spędziła w Paryżu. Rzadko opuszczała swoją pracownię. Ponad towarzystwo ludzi przedkładała obecność zwierząt: hodowała koty, psy, ptaki, a nawet myszy, które potrafiła oswoić.
– Boznańska uznawana jest za kolorystkę, a tymczasem jej obrazy mają zamglone, przytłumione barwy. Według jednej z anegdot, tak właśnie widziała świat zza kłębów dymu z papierosów, które nałogowo paliła – opowiada Maria Milanowska.
Galeria Sztuki Dawnej mieści się w Muzeum Pałac Herbsta przy ul. Przędzalnianej 72. Spotkanie “Olga Boznańska. Obrazy za mgłą” rozpocznie się w czwartek 13 lutego o godz. 14. Bilet wstępu: 6 złotych.