Łódzki Teatr Chorea nie zrobi spektaklu o Tadeuszu Kantorze. “Niech żyje Rok Kantorowski bez Kantora!” [WIDEO]
Łódzki Teatr Chorea i neTTheatre nie mogą zrobić spektaklu o Tadeuszu Kantorze. Spadkobiercy skutecznie blokują im dostęp do tekstów jednego z największych geniuszy teatru polskiego XX wieku.
![Łódzki Teatr Chorea nie zrobi spektaklu o Tadeuszu Kantorze. "Niech żyje Rok Kantorowski bez Kantora!" [WIDEO] 1 17331 72b5b2467a647b398c402d70375516c2](/wp-content/archiwum/files/17331-72b5b2467a647b398c402d70375516c2.jpg)
O co dokładnie chodzi? Tomasz Rodowicz (Teatr Chorea) i Paweł Passini (neTTheatre) wyjaśniają, dlaczego nie będziespektaklu o Kantorze:
2015rokobchodzony jest jako Rok Kantorowski. 6 kwietnia minęła setna rocznica urodzin malarza, scenografa i twórcy niepowtarzalnych spektakli teatralnych. Jakim artystąbył Tadeusz Kantor?
Nie ma artysty, który byłby bardziej niż Tadeusz Kantor samemu sobie niewiernym. Nie ma artysty, który z zaprzeczania samemu sobie uczyniłby z takim uporem realizowany program. Artysty bardziej proteuszowego, z większym talentem wymykającego się wszelkim próbom opisania, zdefiniowania i klasyfikacji. Twórca teatralny, malarz, rysownik, happener, teoretyk – wszystkie te określenia bez wątpienia nie są błędne w odniesieniu do jego osoby. Ale też żadne nie oddaje tego, co w jego działalności najważniejsze. Awangarda, Bauhaus, postkubistyczny realizm, surrealizm, soc-realizm, informel, malarstwo materii, nowa rzeczowość, ready-made, environment, assemblage, happening, sztuka biedna, konceptualizm, appropriation art, etc. Zjawiska artystyczne, z którymi twórczość Kantora przez ponad półwiecze wchodziła w relację i dialog, można by wymieniać jeszcze długo. Do tego należałoby dodać wyrafinowaną i perwersyjną grę Kantora ze swoim dorobkiem: nieustające reinterpretowanie swoich wcześniejszych osiągnięć, nadawanie im nowych znaczeń, wikłanie w coraz to nowe artystyczne i intelektualne afiliacje, mnożenie metafor służących ich opisaniu, piętrzenie sprzeczności i paradoksów w towarzyszących im teoretycznych komentarzach. Wreszcie – nieustające repetycje, nawroty, powtórki, kopie, wariacje, wersje, rekonstrukcje –czytamy wtekście “Maszyna Tadeusz Kantor” autorstwa Jarosława Suchana, historyka sztuki,dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi.
Setna rocznica urodzin Tadeusza Kantora stała się okazją do przygotowania wystawy, która będzie zarówno największą, komplementarną prezentacją dorobku tego twórcy poza granicami kraju, jak i jego pierwszą retrospektywą w Ameryce Południowej. Wystawa pokazana zostanie w Sesc Consolao, jednym z najważniejszych brazylijskich centrów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych.