Nowe miejsce na kulturalnej mapie Łodzi
W Łodzi, przy ulicy Gdańskiej 18, otwarto Studium Improwizacji “Officyna”. O jego działalności na pograniczu tańca, muzyki i sztuki performance opowiada choreograf i producent – Konrad Jan Szymański (Jankosz).
Małgorzata Warzecha: Opowiedzmy o tym, co będzie się działo w najbliższych dniach w Łodzi?
Konrad Jan Szymański: Reaktywuje działania Studium Improwizacji, które zaczęło działać w 2010 roku. Mamy miejsce, co jest bardzo ważne dla naszej działalności i tam właśnie możemy działać i łączyć wszystkie sztuki, które zajmują się improwizacją.
M.W.: To jest studio?
K.J.S.: To jest typowa łódzka kamienica, w której na jednym z pięter udostępniono nam kilka pomieszczeń. Jedno z nich funkcjonuje jako studio performatywne, studio koncertowe. Moga się tam odbywać warsztaty z tańcem, próby, spotkania. Mamy również pomieszcenia przeznaczone dla artystów. A w tym momencie na Topogorafie Ludzkie – event, który odbędzie się w Officynie 8 lutego – otwieramy wszystkie te przestrzenie. Będzi eto inauguracja Oficyny jako nowego miejsca na kulturalnej mapie Łodzi. Mieliśmy już kilka wydarzeń wcześniej, ale to będzie wyjątkowe ponieważ otwieramy trzy przestrzenie. W jednej z nich odbędą się dwa performensy łódzkich artystów.
M.W: Kto współpracuje z Officyną na stałe?
K.J.S.: Tworzy się kolektyw artystów, którzy są zainteresowani tym miejscem. I tak 8 lutego o 19.30 wystartujemy ze sceną performatywna spektaklem „Duet na solo” Agnieszki Łuczyńskiej i Marcusa Saudy. Zajmują się oni sztuką ruchu, teatrem tańca, a także kompozycjami muzycznymi. Agnieszka tworzy ruch, a Marcus współgra z nią muzycznie. Drugi performans będzie to spektakl z cyklu „Improperform”. Jest to koncept, kóty rozwijam już od 10 lat z perkusistą, Wielandem Möllerem. W jego założeniu jest łączenie różnych dziedzin sztuki z naciskiem na sztukę wizualną. W tym performensie oprócz mnie i Wielanda wystąpi również Michał Milczarek – absolwent malarstwa i tatuażysta. On stworzy wizualny obraz relacji, jaka będzie się tworzyła między naszą trójką, jak również widzem i przestrzenią.
M.W.: Publiczność będzie współtworzyć to wydarzenie?
K.J.S.: Może nie do końca współtworzyć, ale bardzo mocno uczestniczyć. Będziemy na 45m2 razem. Także ten kontakt z tworzeniem będzie bardzo bezpośredni.
M.W.: Z Wielandem Möllerem poznaliście się w Rotterdamie, bo on również związany jest z tamtejszą Akademią Tańca, którą Pan kończył. Czy to jest próba zaszczepienia w Łodzi takiej formuły sztuki, która ma już swoje silne miejsce w zachodniej Europie?
K.J.S. : Dużo zmieniło się pod tym względem w Łodzi. Bardzo się cieszę, ze inni artyści teatru tańca i wielu improwizatorów znalazło tu swoje miejsce. Odbyło się już wiele projektów związanych z teatrem tańca. Ja dokładam tutaj swoje doświadczenie i wyobraźnie jeśli chodzi o performance. Chciałbym, żeby takie działania multimedialne były kontynuowane. Przyznam się, że marzę i rozmyślam o festiwalu, który będzie promował sztukę performatywną.
M.W.: Do Łodzi przyjadą performerzy z Europy?
K.J.S: Tak, mam nadzieję. Myślę, że fabryczna Łódz jest świetnym miejsce. Sztuka performatywna łączy wiele elementów. Pozwala przenikać się video z ruchem, z instalacją. I nawet z tatuażem.
M.W: W Officynie odbęda się również konkretne warsztaty i ćwiczenia?
K.J..S: To jest zaproszenie dla wszystkich osób, które chciałaby spotkać się z improwizacją. Ćwiczenia taneczno-muzyczne to rozpoczęcie cyklu warsztatów, które będę prowadził z Wielandem przez najbliższy czas. Pojawiają się kolejne tematy ćwiczeń. Pierwszy z nich to improwizacja jako krok do kompozycji w czasie rzeczywistnym i tańcu.
Posłuchaj drugiej części rozmowy z Konradem Janem Szymańskim:
Wartoprzeczytać
Nazwa | Plik | Autor |
Z Konradem Janem Szymańskim rozmawiała Małgorzata Warzecha
Konrad Jan Szymański (Jankosz). Urodził się w Polsce w 1981 roku. Performer i podróżnik, artysta sztuk wizualnych, producent. Ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Łódzkim oraz edukacje artystyczną na wydziale tańca w Codarts w Rotterdamie. Realizuje autorskie projekty na granicy sztuk wizualnych, performancu oraz teatru tańca, jak również współpracuje z choreografami m.in. w Holandii, Polsce, Litwie i Norwegii. Tworzy głównie kompozycje improwizowane, osadzone w różnych typowych i nietypowych przestrzeniach, współpracując regularnie z perkusistą – performerem Wielandem Moellerem, jak również solowe spektakle teatru ruchu oraz instalacje z wykorzystaniem video i fotografii, ruchu i muzyki na żywo.
