Wartoprzeczytać
Ostatnia skierniewicko – warszawska prosta
Kiedy zakończy się modernizacja linii kolejowej Warszawa – Skierniewice? Przedstawiciele PKP PLK mówią: To ostatnia prosta. My pytamy kiedy i jak szybko dojedziemy z Łodzi do stolicy.

Ten artykułmożesz również przeczytać wmobilnej aplikacji Radia Łódź. Kliknij i dowiedz się więcej.
Skrócenie czasu przejazdu pociągiem pomiędzy stolicą a Łodzią będzie możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic, która jest na ostatnim etapie realizacji. Prace zakończą się w III kwartale i poza szybszą podróżą, podniesieniem jej komfortu oraz bezpieczeństwa, usprawnią także ruch drogowy. A to za sprawą budowy bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim.
Nowy wiadukt drogowy w Jaktorowie podwyższy bezpieczeństwo i usprawni ruch szynowy oraz drogowy. Podobnie tunel pod torami przy ul. Bałtyckiej w Grodzisku Mazowieckim, który połączy dwie strony miasta. Bezkolizyjne skrzyżowania powstają w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Wiadukt kolejowy w Grodzisku jest już na finiszu. Pozwolenie na jego użytkowanie planujemy pozyskać na koniec września. Umowa na realizację wiaduktu w Jaktorowie potężnego obiektu przebiegającego nad dwoma liniami magistralnymi i drogową trasą wojewódzką również jest realizowana zgodnie z harmonogramem. Dzięki budowie tych obiektów pociągi nie muszą zwalniać przed przejazdami, a kierowcy nie stoją przed zamkniętymi rogatkami, co przekłada się na płynność ruchu i zapewnia całkowite bezpieczeństwo mówi Witold Cytawa, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Na większości modernizowanego odcinka Warszawa Włochy Żyrardów trwa również budowa ekranów akustycznych.
Oprócz robót torowych oraz budowy wiaduktów, trwają również prace przy budowie przejść dla pieszych, które będą dostosowane do osób z ograniczoną możliwością poruszania się, opiekunów z dziećmi w wózkach, czy podróżnych z cięższym bagażem. Przejście podziemne w Grodzisku Mazowieckim pozwoli pasażerom na przedostanie się na drugą stronę torów do ulic Żydowskiej i Towarowej, a nie jak to było do tej pory, tylko na poruszanie się między peronami. Obiekt jest już niemal gotowy, wyposażony w monitoring, nagłośnienie i oświetlenie, a niebawem rozpocznie się montaż trzech wind ułatwiających dotarcie na odnowione perony informuje Cytawa. Natomiast wydłużenie podobnego obiektu w Pruszkowie umożliwi mieszkańcom na bezpieczne przejście do dzielnicy Żbików, która usytuowana jest po drugiej stronie stacji. Rozbudowa przejścia weszła w ostatnia fazę. Nowy tego typu obiekt powstaje także w Jaktorowie.
Przedstawiciele PKP PLK mówią też o komfortowych peronach – wramach realizacji inwestycji 14 peronów zostało już odnowionych. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, ławki czy kosze oraz dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Na trasie działa także nowy system sterowania ruchem. Na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wpływa również remont blisko 20 przejazdów kolejowo-drogowych. Są one wyposażane w nowe urządzenia zabezpieczające rogatki, światła ostrzegawcze, sygnalizatory dźwiękowe, a także w monitoring.
Modernizacja połączenia Warszawa Zachodnia Skierniewice, prowadzona na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakończy się w IV kwartale tego roku. Dzięki niej czas podróży na linii Warszawa Łódź skróci się do ok. 70 minut. Pociągi osobowe będą kursować z prędkością 160 km/h.