Piątek, 17 kwietnia
Wydarzenia, wystawy, projekcje, spotkania, premiery, koncerty…. Wszystko to, co warto zobaczyć.
Renata Przemyk gościem 33. Konfrontacji Teatrów Młodzieżowych [teatr]
Na scenie Centrum Kultury Młodych zaprezentują się spektakle z całego kraju między innymi z Piotrkowa, Bytomia, Tarnowa, Łowicza, Łodzi, Bielska-Białej, Poznania czy Bolesławca. Gwiazdą 33. Konfrontacji Teatrów Młodzieżowych będzie Renata Przemyk.
Spektakle oceniać będzie Jury w składzie: Jadwiga Sącińska teatrolog, animator kultury, Kalina Jerzykowska poetka, dziennikarka, Sambor Czarnota aktor teatralny i filmowy i Tomasz Rodowicz aktor, reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Chorea.
Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa prac nagrodzonych w konkursie fotograficznym pt. “Życie to jest Teatr”. Celem Konkursu jest prezentowanie i promocja twórczości fotograficznej, poświęconej działalności inspirowanej teatrem i iluzją teatralną przejawiającą się w każdej chwili życia. Zaplanowano również pokaz spektaklu Teatru Chorea “Gry (w)Pana Cogito”.
33. Konfrontacje Teatrów Młodzieżowych odbędą się między 17, a 19 kwietnia. Z kolei 28 kwietnia w Arterionie (Pomorska 69/71) zostaną zaprezentowane najciekawsze sztuki festiwalu.
Zobacz program:

Zobacz wszystkie dzisiejsze wydarzenia
Białoszewski rapowałby z Synami [koncert]
Syny nowy projekt hip hopowy pojawi się na deskach klubu DOM już w najbliższy piątek 17 kwietnia. Start to godzina 21.00. Zespól będzie promował debiutancka płytę ,,Orient”. Najpierw o 19,30 odbędzie się wykład o ,,Wolności w anarchizmie” przygotowany przez Macieja Chmielewskiego.
Recenzenci Gazeta.pl pisali o nich:”Jak oni robią to, że cisną taki rap/ jak to się stało, że te ch… zniszczyły mój świat” – zawodzą Syny. Może wchodzą w rolę słuchacza karmionego kiepskim polskim rapem? Ten duet stworzyli Robert Piernikowski, raper i producent, współtwórca cenionego przez krytykę zespołu Napszykłat, oraz 1988, czyli Przemysław Jankowiak, producent czerpiący z hip-hopu, free jazzu i elektroniki, wcześniej nagrywający jako Etamski. Kilka lat temu improwizowali jako P/E. Potem 1988 współpracował m.in. z grupami Enchanted Hunters i Kristen. Piernikowski stworzył muzykę do “Króla Edypa” Klaty w Starym Teatrze. “Orient” to dla obu nowe otwarcie, ale płyta brzmi “staro”, jak przetarta kaseta przegrywana dziesiątki razy w latach 90. Pytany o początki hip-hopu w Polsce Piernikowski mówi: – Wtedy wolno było robić wszystko. Teraz już wolno mniej. 1988 potwierdza: – Polski hip-hop skostniał. Ich zdaniem istotą hip-hopu jest ludowość, to, że może go robić każdy, tu, natychmiast.
Teksty zespołu porównywane są do sposobu pisania Mirona Białoszewskiego, urywane, nerwowe, pełne zadziwiających obserwacji językowych, codziennego języka potocznego. Błędy językowe, czy owe codzienne zwroty przegięte aż do przesady, absurd znaczeniowy… Wszystko zanurzone w psychodelicznych przestrzeniach rodem z technik pogłosowych z Jamajki czy muzyki awangardowej.

LGBT Film Festival w Kinie Przytulnym [film]
Od 17 do 23 kwietnia w Kinie Przytulnym ŁDK odbędzie się łódzka odsłona 6. LGBT Film Festival.
To już szósta odsłona LGBT Film Festival. Od początku swojego istnienia festiwal wzbudzał skrajne emocje. Tak będzie i tym razem. Organizatorzy przygotowali to, co najnowsze i dobrze przyjęte na międzynarodowych festiwalach (nie tylko tych LGBT). Różnorodne pod względem tematycznym i formalnym produkcje, które prowokowały do dyskusji widzów na całym świecie.
Zobacz program Festiwalu:
17 IV PIĄTEK
18.00 BOYS LIKE US
20.00 MY GUYS

Epifanie wewnętrzności. Lena Wicherkiewicz o twórczości Magdy Moskwy [wykład]
Wykład Leny Wicherkiewicz w ms2 będzie skoncentrowany na dwóch aspektach twórczości Magdy Moskwy. Pierwszy to ujawnianie tego, co wewnętrzne Drugim aspektem będzie siła oddziaływania malarskiego przedstawienia.
Lejtmotywem twórczości Magdy Moskwy jest skóra. W jej sztuce jest ona zarówno skorupą, pancerzem, jak i narzędziem komunikacji.
Inspiracją dla drugiej części będą obserwacje Davida Freedberga a w szczególności jego książka “Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania”, analizująca reakcje na przedstawienia wizualne na przestrzeni kilku wieków europejskiej sztuki, w tym te reakcje najbardziej gwałtowne i dramatyczne.
Lena Wichierkiewicz – zajmuje się krytyką artystyczną, jest autorką wielu tekstów na temat twórczości Magdaleny Moskwy oraz wywiadów z artystką. Współpracuje na stałe z pismami artystycznymi Exit i Format oraz Kwartalnikiem Rzeźby Polskiej Orońsko. Wspólnie z Clotilde SimonisGorską prowadzi Flying Gallery Foundation. W 2013 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk wizualnych, w ramach stypendium zrealizowała projekt Cielesne kontinuum. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wykład zaplanowano na piątek, 17 kwietnia o godzinie 18 w ms2 przy Ogrodowej 19.

Dzień Marka Edelmana i Aliny Margolis [spotkanie]
W przededniu 72. rocznicy powstania w getcie warszawskim, Centrum Dialogu zaprasza na wieczór dedykowany Alinie i Markowi Edelmanom.
Wartoprzeczytać
W programie między innymi film Ala z elementarza w reżyserii Edyty Wróblewskiej, inspirowany biografią żony Marka Edelmana, czytanie książki wspomnieniowej Tego, co mówili, nie powtórzę…, napisanej przez Alinę Margolis-Edelman, a także dokument Round trip to Bryce Canyon Aleksandra Edelmana syna Aliny i Marka. Jest on naukowcem mieszkającym w Paryżu, którego zainspirowała książka Choroba głodowa. Praca prowadzona przez żydowskich lekarzy getta warszawskiego w 1942 r.. W efekcie powstał krótki film, opowiadający o lekarzach w getcie warszawskim.
Piątek, 17 kwietnia, godz. 18, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, ul. Wojska Polskiego 83.

Saint-Sans, Dukas, Poulenc w Filharmonii [muzyka]
II Koncert fortepianowy g-moll Camille’a Saint-Sansa usłyszymy podczas piątkowego wieczoru w Filharmonii Łódzkiej.
Camille Saint-Sans już jako dwulatek potrafił czytać i pisać, a także grać na fortepianie proste melodie. Po trzecich urodzinach zaczął komponować, zaś w wieku pięciu lat dał pierwszy recital fortepianowy. Jako utwór wykonywany na bis 10-letni Camille proponował wykonanie z pamięci dowolnie wybranej z 32 sonat Beethovena.
Z czasem okazało się, że jest nie tylko fenomenalnym pianistą, ale i kompozytorem. Jego II Koncert fortepianowy g-moll został napisany na prośbę przyjaciela, rosyjskiego pianisty i dyrygenta, Antona Rubinsteina. Saint-Sans ukończył dzieło w zaledwie 17 dni, a wykonał 13 maja 1868 r.
W Filharmonii Łódzkiej kompozycję Francuza wykona Mateusz Borowiak, laureat prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Cleveland.
Tego wieczoru usłyszymy także .Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa oraz Stabat Mater Francisa Poulenca. Na scenie przy Narutowicza zaprezentują się Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej.
Piątek, 17 kwietnia, godz. 19.
