Se-ma-for: dobiegł końca jedyny w Polsce kurs animacji poklatkowej
Wraz z końcem roku dobiegł również końca półroczny kurs animacji poklatkowej przeprowadzany w łódzkim Se-ma-forze. To jedyny taki kurs w Polsce i jeden z niewielu na świecie.
Po drobiazgowej rekrutacji na początku czerwca 2013 60 osób rozpoczęło trzyetapową przygodę z animacją. Do kolejnych etapów kwalifikowano tylko połowę kursantów. Ostatecznie finałowa piętnastka wykonała swoje własne etiudy dyplomowe. Część w roku 2014 rozpocznie pracę na profesjonalnym planie zdjęciowym. Partnerami – i współautorami dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego kwotą 846 000 zł programu treningowego była firma StopMotion Pro PTY LTD oraz Wydział Filmu i Animacji Rochester Institute of Technology.
Na potrzeby kursu zbudowano specjalne plany zdjęciowe, a finałowa piętnastka zaliczyła szereg zajęć praktycznych, tworząc mini-etiudy i ciekawe ćwiczenia. Pojawiała się animacja lalką, plasteliną, wycinanka na wieloplanach czy kilogramy soli zużyte podczas animacji materiałów sypkich. Nagrano filmy referencyjne, na podstawie których uczestnicy animowali emocje czy gesty. W końcu, przy wsparciu specjalistów, budowali czy wycinali własne postacie i dekoracje i zamieniali się w reżyserów, by stworzyć dyplomowe etiudy.
Obok przedstawicieli partnerów, wykładowcami kursu byli też czołowi animatorzy studia Se-ma-for – Piotr Ficner, Kasia Okoniewska, Paulina Szewczyk oraz inni goście z zagranicy: Tim Allen i Jens Jonathan Gulliksen. Obaj animowali przy produkcjach Tima Burtona – „Frankenweenie” i „Gnijąca panna młoda”. Allen był też key animatorem słynnego filmu Wesa Andersona – „Fantastyczny Pan Lis”. Obecnie pracuje przy seriach Aardmana (m.in. „Baranek Shaun”). Animował również przy „Piotrusiu i wilku” oraz „Magicznym fortepianie”.
To już druga edycja kursu „Oscarowa animacja szansą na zawodowy sukces”. Organizatorzy zapowiadają, że będą kolejne.