100 budynków na trasie tunelu średnicowego zostanie sprawdzonych przez wykonawcę
Sprawdzenie zostało zarządzone po ubiegłorocznym osunięciu się części kamienicy przy al. 1 Maja. Poprzez weryfikację mają zostać podjęte decyzje, co do technologii zabezpieczeń budynków i co z nimi dalej będzie. Dzięki badaniom sprawdzone zostaną budynki nie tylko znajdujące się w pasie oddziaływania pracy tarczy, ale także część budynków sąsiadujących.
Na przykład kamienica, która znajduje się przy alei 1 Maja 23, czyli tam, gdzie doszło do katastrofy, trzy główne ściany należały do sąsiednich kamienic, natomiast tylko ściana zewnętrzna należała do tej konkretnej kamienicy – mówi Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu.
W ramach obecnego projektu sprawdzone zostały wykonane inwentaryzacje obiektów na odcinku między al. 1 Maja a przystankiem Śródmieście. W toku jest inwentaryzacja budynków na drugim odcinku, od przystanku do Dworca Fabrycznego. Z właścicielami budynków ustalane są zasady ma jakich wykonawca może dokonywać badań.
Raport przekazywany do PKP PLK zawierają informacje o stanie budynków, a także wskazówki i zalecenia dotyczące dodatkowych robót remontowych ze wskazaniem najlepszej w tym celu technologii.
Część budynków na trasie łódzkiego tunelu średnicowego jest w stanie złym bądź awaryjnym, ale to już zamawiający podejmie decyzje, które tak naprawdę należy rozebrać. Oczywiście jest to trudne decyzje, natomiast takie decyzje prędzej czy później trzeba będzie podjąć w uzgodnieniu z miastem. My czekamy na informacje od zamawiającego, co dalej – wyjaśnia Grabowski.
W II kwartale tego roku do zbudowanej w gruncie pod jezdnią ściany wwierci się maszyna, dzięki czemu będzie można przeprowadzić jej przegląd wraz z wymianą zużytych elementów tarczy TBM Katarzyna.